استان همدان ایران

استان همدان ایران

فهرست

استان همدان ایران

استان همدان ایران با بیش از سه هزار سال قدمت و پیشینه تمدن، فرهنگ و آثار تاریخی مشهور و منحصر به فرداست مهد پرورش عالمان و اندیشمندانی چون آیت الله العظمی آخوند ملا علی همدانی، عین القضاه، باباطاهر، بوعلی سینا و… و همچنین آب و هوای مطبوع کوهستانی و زیبایی بی نظیر چهارفصل از «همدان» نگین زمردین در خطه غرب سرزمین کهن ایران ساخته است و چنین ویژگی هایی که بی تردید در هیچ یک از شهرهای ایران زمین بدین گونه همه را یک جا در خود جمع ندارد.

استان همدان ایران با مرکزیت شهر همدان جزو استان های غربی ایران است که از شمال به استان زنجان، از جنوب به استان لرستان، از شرق به استان مرکزی و از غرب به استان های کرمانشاه و کردستان محدود می شود. بلندترین نقطه استان همدان ایران، قله الوند با ارتفاع ۳۵۷۴ متر و پست ترین مکان این استان اراضی عمرآباد با ارتفاع ۱۶۰۰ متر است.

که محل خروج رود قره چای در بخش شرا و پیشخوار می باشد. متوسط ارتفاع این شهرستان نیز از سطح دریا حدود ۱۸۲۰ متر است. استان همدان ایران منطقه ای است کوهستانی که بیشتر کوه های آن جزء کوه های باختری و مرکزی ایران بشمار می رود. این ارتفاعات بیشتر ایام سال مستور از برف و یخ بوده و سرچشمه بسیاری از رودخانه ها و چشمه سارهای استان است. مردم ساکن در مراکز شهر های این استان به زبان فارسی و در روستاها عمدتا به زبان ترکی سخن می گویند.

عکس استان همدان

موقعیت استان همدان ایران

شهرهای استان همدان عبارتنداز

اسدآباد، تویسرکان، کبودرآهنگ، رزن، نهاوند، ملایر، همدان.

اگر مطالب استان همدان ایران برای شما مفید بود به مجله سفر سایت ما سر بزنید و اطلاعات دیگر استان ها را نیز مطالعه فرمایید.

آثار تاریخی و جاذبه های طبیعی استان همدان ایران

گنبد علویان

گنبد علویان در چهارباغ علویان در نزدیکی میدان امام زاده عبدالله شهر همدان ( استان همدان ایران ) قراردارد. این بنای فوق العاده با ارزش مربوط به قرن ششم هجری قمری و دوره سلجوقیان می باشد. علت نام گذاری این بنا به (گنبد) علویان این است که در گذشته های دور این بنا دارای گنبد بوده و در اثر گذشت زمان گنبد آن فرو ریخته است.

و همچنین علاقه شدید مردم به سادات و دوستداران حضرت علی(ع) و مدفون بودن دو تن از خاندان منسوب به علویان در این بنا از دلایل دیگر این نامگذاری بوده است. این اثر تاریخی با داشتن کتیبه های متعدد از آیات قرآن به خط کوفی و ثلث برجسته و گچ بری های متنوع و تزئینات هندسی به اشکال مختلف از نمونه های بدیع و شاهکارهای معماری محسوب می شود و جزء زیباترین آثار تاریخی ایران است که در شهر همدان واقع شده.

گنبد علویان

غار علیصدر استان همدان ایران

این غار در روستای علیصدر از توابع شهرستان کبودرآهنگ و در ۷۵ کیلومتری شمال غربی استان همدان ایران شهر همدان قرار گرفته است که یکی از عجایب طبیعی جهان و نمونه نادری از غارهای آبی قابل قایقرانی است. این غار دارای ارتفاع ۱۹۰۰ متر از سطح دریاست. این غار یکی از شگفت انگیزترین پدیده های طبیعی ایران و جهان است. در هفت و یازده کیلومتری آن، دو غار سراب و یوباشی قرار دارد که فعلا قابل بازدید نیست.

غار علیصدر از دریاچه ای بسیار زیبا تشکیل شده که دارای آب زلال و بی رنگ و بو می باشد به طوری که تا چند متری عمق آب با نور کم کاملا مشهود است. این دریاچه به راهروها و تالارهایی مرتبط می شود که تا حدودی به وسیله چراغ های درون غار قابل رویت است. درون دریاچه چندین قایق وجود دارد که بوسیله آن می توان برخی تالارها و راهروها را بازدید کرد.

زمین شناسان قدمت سنگ های این کوه را ۱۹۰ تا ۱۳۶ میلیون سال قبل نسبت می دهند و شواهد به دست آمده از درون غار حاکی از آن است که این غار پناهگاه انسان های اولیه بوده است. غار علیصدر از بسیاری جهات بخصوص به علت وجود گذرگاه های ممتد آبی و دریاچه های وسیع و قابل قایقرانی که در سرتاسر غار گسترده شده اند، یکی از زیباترین جلوه های طبیعی ایران و جهان و پدیده ای منحصر به فرد در نوع خود است که فقط در معدودی از غارهای جهان مثل غار مولیس در فرانسه و غارهای شوالیه و بوکان در استرالیا چنین زیبائی های خیره کننده ای را به خود جلب می کند.

در زمستان آب دریاچه گرم و در تابستان خنک است. غار علیصدر از زمین های آهکی دوران دوم زمین شناسی که در این زمین ها آب های اسیدی خارجی در رگه های سنگ های آهکی نفوذ کرده و باعث انحلال تدریجی و ایجاد حفره هایی در آن شده است. این حفره ها می توانند آب های خارجی را در سطح وسیعی در خود نگه دارند.

غار علیصدر استان همدان ایران

آب دریاچه غار

آب دریاچه غار بدون رنگ و بو است و مزه آن معمولی است و هیچگونه حیات جانوری در آن وجود ندارد. درجه حرارت آن در طول سال ثابت و حدود ۱۲ درجه سانتیگراد و به قدری زلال است که تا عمق ۱۰ متری با نور معمولی و چشم غیر مسلح بخوبی قابل رویت است. و بدلیل وجود املاح آهکی فراوان این آب غیر قابل آشامیدن است.

داخل غار 

منظره داخل غار بسیار زیبا و هوای آن بسیار پاک و لطیف بوده و عاری از هرگونه گرد و غبار و آلودگی میکروبی است و در تابستان خنک و در زمستان گرم و مطبوع است. همچنین هوای داخل غار سبک بوده و حالت سکون مطلق دارد به طوری که چنانچه شمعی در آنجا روشن کنند، هیچ گونه حرکتی در شعله شمع دیده نمی شود. در برخی از معابر غار ۱۰ تا ۱۱ کیلومتر پیشروی شده است، ولی هنوز تمام کانال ها و شبکه های ارتباطی غار کشف نشده اند.

در حال حاضر پس از طی مسیر قابل قایقرانی، غارنوردی پیاده در قسمت خشکی غار آغاز می شود و گردشگران پس از طی مسافتی نسبتا طولانی مجددا با قایق ادامه مسیر می دهند. تا کنون ۱۴ کیلومتر از معابر غار کشف شده ولی تنها ۴ کیلومتر از معابر که با پروژکتور نورپردازی شده اند مورد بازدید قرار می گیرند. در مجموع بازدید از محوطه وسیع قندیل بزرگ، جزایر سوم و چهارم، قایقرانی، غارنوردی و گذر از پیچ و خم گذرگاه های آبی و دالان ها می توانند بخش های بازدیدی این غار باشند. غار علیصدر جاذبه ای به یاد ماندنی دارد که سالانه مشتاقان بسیاری از اقصی نقاط میهن اسلامیمان و دیگر کشورها از آن دیدن می کنند.

غار علیصدر استان همدان ایران

کتیبه های گنج نامه استان همدان ایران

در فاصله پنج کیلومتری جنوب غربی همدان و دامنه کوه الوند، در دره ای معروف به عباس آباد استان همدان ایران دو سنگ نوشته به خط میخی به نام داریوش و فرزندش خشایار شاه بر تخته سنگ عظیمی از خارا نقره شده است. کتیبه ها هر کدام در سه ستون ۲۰ سطری به زبان های پارسی باستان، بابلی و عیلامی نوشته شده اند.

با توجه به سوراخ های کنار کتیبه به نظر می رسد که کتیبه ها روپوشی داشته اند که آنان را از گزند باد و باران حفظ می کرده است. در نزدیکی کتیبه های گنجنامه آبشاری زیبا و باشکوه در دره زیبای عباس آباد و در دامنه کوه الوند قرار گرفته که همه روزه پذیرای گردشگران بسیاری از اقصی نقاط جهان است که مسافران از هوای دلپذیر و مفرح آنجا کمال استفاده را می برند.

کتیبه های گنج نامه استان همدان ایران

تپه های تاریخی هگمتانه استان همدان ایران

وسیع ترین تپه باستانی ایران بنام تپه هگمتانه است که در استان همدان ایران و مرکز شهر همدان قرار دارد. این تپه بیضی شکل در داخل محدود شهر فعلی همدان در دو سوی خیابان اکباتان واقع شده است. در حفاری های باستان شناسی سال های اخیر در تپه هگمتانه مشخص شده است که محل کاخ و بناهای اشاره شده، در تپه هگمتانه کنونی واقع بوده است.

از جمله ویژگی های شهر باستانی هگمتانه، معماری و طرح و نقشه منظم این شهر بوده، که در بین آثار باستانی به دست آمده کم سابقه است. آثار کشف شده حاکی از وجود یک شبکه منظم و پیشرفته در شهر حکومتی مادها و پارت ها است. از جمله دیدنی های این تپه کلیسای قدیمی، موزه ها و آثار کشف شده می باشد. اسکلت انسانی در موزه هگمتانه که به شکل کشف شده نگهداری می شود.

تپه های تاریخی هگمتانه استان همدان ایران

مجتمع تفریحی سیاحتی عباس آباد

با گذر از جاده مارپیچ و سرسبز معروف به جاده استخر استان همدان ایران، به تپه عباس آباد می رسید. با بالا رفتن از پله ها و رسیدن به محوطه، آبشار مصنوعی در سمت چپ، پیست اسکیت، تاسیسات اقامتی و پذیرایی، دریاچه ای به شکل هشت انگلیسی و رستوران شیشه ای در وسط آن با کلاهک های قرمز، فضایی زیبا و مناسب، هوایی خوش و دل انگیز با مبلمان چوبی و نورپردازی فضاهای سبز و گل کاری شده، قایقرانی روی دریاچه و زیباتر از همه دورنمای شهر همدان شب هنگام هدیه به هر بازدید کننده ای در این استان است.

مجتمع تفریحی سیاحتی عباس آباد

آرامگاه باباطاهر استان همدان ایران

باباطاهر شاعر و عارف مشهور قرن پنجم هجری قمری است و شهرت وی به دوبیتی های شیرین و عارفانه اوست. ساختمان آرامگاه باباطاهر به مناسبت بزرگداشت این عارف بزرگ به طور زیبایی تجدید بنا شده و در شمال غربی همدان استان همدان ایران و در میدانی با همین نام واقع گردیده است. مساحت این باغ بسیار زیبا و زیر بنای آرامگاه آن در حدود ۸۹۶۵ متر مربع برآورد شده است.

آرامگاه باباطاهر استان همدان ایران

آرامگاه ابوعلی سینا استان همدان ایران

مدفن حجهالحق ابوعلی حسین بن عبدالله سینا معروف به ابوعلی سینا از دانشمندان و فلاسفه مشهور، متوفی به سال ۴۲۸ هجری قمری در استان همدان ایران است. این شخصیت بزرگ درعلوم طب، نجوم، ریاضیات و حکمت سرآمد و استاد بوده است. آرامگاه بوعلی سینا در زمینی به مساحت ۳۰۹۰ متر مربع احداث گردیده و زیربنای اصلی آن حدود ۱۷۹۲ متر مربع می باشد.

نمای آرامگاه از سنگ خارا است. ساختمان آرامگاه به مناسبت جشن هزاره این عالم اسلامی بر مزار سابق وی تجدید بنا گردیده است. در داخل این ساختمان با شکوه، موزه و کتابخانه ای با کتب خطی و در محوطه بیرون آن قبر عارف قزوینی شاعر معروف قرار دارد.

آرامگاه ابوعلی سینا استان همدان ایران

بنای یادبود آرامگاه بوعلی استان همدان ایران

آرامگاه بوعلی در میانه میدانی به همین نام در استان همدان ایران واقع است. میدانی بیضی شکل، با درختان چنار کهنسال، باغچه های موزون، بنایی زیبا و تندیسی که معروف این میدان است، که چون نگینی در قلب این شهر کهن می درخشد. شهرهای مهم جهان، معمولا هریک به قامت بنای یاد بودی مشهورند. همدان نیز حدود ۵۰ سال است که به برج آرامگاه بوعلی، مزین و معروف است. مکمل این بنا بوستانی است به شکل نیم دایره با فضای سبزی زیبا تندیس بوعلی نیز در حالیکه کتابی در دست و دو چشم خیره بر افق های دور دارد، در ضلع شرقی میدان نصب شده است.

میدان امام خمینی استان همدان ایران

این میدان شما را به یاد ساختمان های قرون ۱۹ و ۲۰ در اروپا و سبک باروک می اندازد. شش خیابان سی متری با زاویه ۶۰ درجه از این میدان منشعب می شود و در ابتدای این خیابان ها در استان همدان ایران دو طرف، گنبدهایی با پوشش فلزی با ۱۲ تابلو به نام دوازده پیشوای دینی شیعیان دیده می شود. نقشه این میدان در سال ۱۳۰۷ توسط معمار آلمانی (کارل فریش) تهیه شده که چنین شهرهای شعاعی در ایران تنها در میدان امام خمینی همدان دیده می شود.

میدان امام خمینی استان همدان ایران

 

مجسمه شیرسنگی استان همدان ایران

یکی از یادمان های تاریخ باستان در شهر همدان، مجسمه شیرسنگی استان همدان ایران است، که در انتهای خیابان ۱۲متری سنگ شیر و در وسط میدان مربع شکل به همین نام قرار گرفته است، تپه ای که در حال حاضر مجسمه شیر سنگی بر روی آن واقع شده، تپه ای باستانی است؛ زیرا تابوت متعلق به دوره اشکانی، از آن محل کشف شده و فعلا در موزه تپه هگمتانه نگهداری می شود.

این مجسمه به همراه قرینه اش ابتدا بر دروازه شهر همدان قرار داشته است و اعراب به هنگام فتح همدان، آن را باب الاسد به معنی دروازه شیر نامیده اند. مردآویج دیلمی قصد داشت یکی از آن ها را به ری منتقل نماید ولی چون موفق نشد، پنجه های یکی از شیرها را شکست و دیگری را به طور کامل تخریب نمود. مجسمه آسیب دیده، تا سال ۱۳۲۸ هجری شمسی بر روی زمین افتاده بود، تا اینکه مهندس سیحون طراح و معمار آرامگاه بوعلی، آن را در محل فعلی نصب کرد.

مجسمه شیرسنگی استان همدان ایران

باباگُرگُر،شفای جان و تن

قروه، شهری سردسیر است و بر سر راه همدان_سنندج، واقع در دشتی وسیع با معادن فراوان، سنگ های تزیینی و ساختمانی در اطرافش و با فرهنگی که آمیزه ای از فرهنگ کردی و آذری است قرار دارد. اگر از سمت شمال شرقی شهر که سابق بر این بلوک اسفندآباد استان همدان ایران بوده، ۲۳کیلومتر دور شویم، در دشتی فراخ که تپه ماهورها بدان جلوه ای خاص بخشیده اند، با روستایی رو به رو می شویم که نام آن باباگرگر کهنه است و بر اثر زلزله ویران شده است.

در فاصله دوکیلومتری این محل و در مسیر روستاهای دلبران و قصلان زیارتگاه باباگرگر دیده می شود، که منسوب است به امامزاده سید جلال الدین، و به گفته اهالی از نوادگان امام باقر(ع) است. در محدوده بقعه امامزاده، بر تپه سنگ کوچکی، سوراخی به قطر ده سانتی متر دیده می شود که گازی با بوی تند گوگرد از آن خارج می شود،

جالب اینجاست که خروج این گاز که از روزگار کهن تا به امروز پاییده، همواره با موسیقی موزونی همراه بوده است و بومیان و زائران آنرا به حساب کرامات امامزاده می گذارند و با انداختن شیئی کوچک به داخل آن، به اصطلاح نذر خود را می گیرند. می گویند وجه تسمیه روستاهم به واسطه این روستا است (گویا در لهجه کردی باباگرگر به معنای باد و گرگر صدای خروج باد است).

در بخش جنوبی روستای باباگرگر، در محدوده بقعه امامزاده، چشمه ای جوشان و پرخروش از دل زمین بیرون می آید، آب چشمه زرد مایل به نارنجی و گازدار است با خواص درمانی، و در مداوای روماتیسم و بیماری های پوستی موثر است. از این رو هرسال پذیرای مسافران بسیاری است. در جنوب بقعه، پشته ای طولانی از رسوبات و سنگ پدید آمده که به هیات ماربزرگی است که ساکنان منطقه آن را اژدهای باباگرگر می نامند.

طول این پدیده شگفت انگیز تقریبا سیصد متر، ارتفاعش هفت متر و عرض آن چهار متر است. بر پشته این اژدها شکافی دیده می شود که بر اطراف آن منافذی وجود دارد. این پدیده فرسایشی که بر اثر تغیرات فیزیکی و شیمیایی شکل گرفته، یکی از دیدنی های منطقه است.

باباگُرگُر،شفای جان و تن

برج قربان استان همدان ایران

این برج یکی از آثار تاریخی قرون هفتم یا هشتم هجری است که در محل زندهای شهر همدان بین چهار باغ شهید مدنی و خیابان طالقانی استان همدان ایران واقع است این بنا مدفن شیخ الاسلام حسن بن عطار حافظ ابوالعلاء همدانی و جمعی از امرای سلجوقی است. درباره علت نامگذاری این بنا به برج قربان، معروف است که در جریان شورش افاغنه در اواخر دوره صفویه فردی به نام قربان این محل را سنگرگاه خود قرار داده و ضمن دفع شورشگران از اهالی محل دفاع کرده است.

از این رو مسجد و بقعه به نام او شهرت یافته است. در سال ۱۳۱۲ و در حین انجام تعمیرات در زیر برج سردابی یافتند که کلیه قبور اشاره شده در آنجا قرار داشتند. این برج در سال ۱۳۵۴ در فهرست آثار تاریخی و ملی ایران به ثبت رسیده است.

برج قربان استان همدان ایران

قلعه اشتران استان همدان ایران

قلعه اشتران، قلعه نظامی بوده که در مجاورت روستای اشتران و ۱۸ کیلومتری شهر تویسرکان  استان همدان ایران قرار گرفته. این قلعه مشرف به قلعه خان کرمز و در مسیر جاده قدیمی همدان_تویسرکان بنا شده است، که با وجود گذشت زمان هنوز هم تا حدودی پابرجاست. وجود قلعه اشتران و قلعه دختر شهرستانی در مسیر جاده شاهی، نظامی بودن جاده و اهمیت آن را در گذشته بیان می کند.

قلعه اشتران استان همدان ایران

لالجین استان همدان ایران

بخش لالجین با وسعت ۵۰۸ کیلومتر در شرق شهرستان بهار استان همدان ایران واقع شده و یکی دیگر از نقاط دیدنی و توریستی بسیار جالب که مرکز صنایع دستی سفالگری همدان بشمار می رود. این شهر در ۲۵کیلومتری شهر همدان واقع شده و تنها در این شهر بیش از ۴۴کارگاه تهیه ظروف سفالین فعالیت دارند بطوری که می توان گفت در کشور از لحاظ کیفیت و میزان تولید اینگونه ظروف رتبه اول را داراست. ظروف سفالی با انواع نقش ها و رنگ های الوان یکی از سوغات مهم این شهر محسوب می شود.

لالجین استان همدان ایران

مقبره استر و مُردخای استان همدان ایران

این بنا که از سنگ و آجر و به سبک بناهای اسلامی ساخته شده است در مرکز استان همدان ایران قرار دارد. بنا به روایات مشهور، این محل آرامگاه استر ملکه شوش و بانوی پادشاه ایران خشایارشاه و مردخای عموی ملکه است. احتمال دارد بنای مقبره استر و مردخای نخستین بار در حدود ۱۱قرن پیش به دست کلیمیان و به یاد این دو شخصیت ساخته شده باشد.

مقبره استر و مُردخای استان همدان ایران

پیست اسکی استان همدان ایران

در سطح استان همدان ایران فقط یک پیست اسکی وجود دارد. این پیست در ۱۵ کیلومتری جنوب شهر همدان و در ارتفاعات دامنه کوه الوند در منطقه ای به نام تاریک دره واقع شده است. راه دسترسی به آن از محل تاریخی گنج نامه می گذرد. طول پیست اسکی ۴کیلومتر است. این پیست در ماه های دی_بهمن_اسفند_فروردین و اردیبهشت قابل استفاده می باشد.

پیست اسکی استان همدان ایران

دریاچه سد اکباتان استان همدان ایران

سد اکباتان که در ۱۱کیلومتری شرق شهر همدان قرار گرفته، از ۵کیلومتری جاده همدان به ملایر استان همدان ایران منشعب می گردد، و را دسترسی به آن، به سمت روستای سنگستان می باشد. اگرچه تاسیس این سد با هدف تامین آب مصرفی و آب کشاورزی شهر همدان بوده است ولی به دلیل ویژگی هایی مانند نزدیکی به شهر، فضای سبز اطراف، و دریاچه سد پوشیده شده از درختانی مانند: صنوبر کاج، اقاقیا، زبان گنجشک که به زیبایی و لطافت هوای آن افزوده است.

وجود زمین های مذکور قابلیت ایجاد تعدادی از ورزش های آبی مانند: قایقرانی و اسکی روی آب را فراهم آورده است و تاسیساتی از قبیل امکانات اقامتی، مهمانسرا، رستوران، چایخانه سنتی و… در محل سد ایجاد شده.

دریاچه سد اکباتان استان همدان ایران

دریاچه مصنوعی و مجتمع تفریحی کوثر

این مجموعه که در ابتدای ورودی شهر ملایر استان همدان ایران از سمت همدان، احداث شده است، شمال دریاچه ای مصنوعی به مساحت تقریبی ۲هکتار، باغ پرندگان، سکوی چشم انداز دریاچه، آبشار، مسجد کوثر، مجموعه فرهنگی و امکانات قایقرانی می باشد.

کوهستان الوند استان همدان ایران

شکوه و عظمت الوند را می توان در عمق دره های پرسبزه و گیاه و در اوج قلل متعدد آن و در کنار چشمه ساران او دید، این پدیده طبیعی ابرهای سرکش را مهار کرده و ریزش برف و باران های پرنعمت را موجب می گردد و در نتیجه منطقه همیشه شاداب و زیباست.

معروف ترین پدیده طبیعی الوند چشمه ساران کوچک و بزرگ و آبریز های همیشه جاری آن است در حقیقت یکی از زیبایی ها و شگفتی های الوند در بین کوهستان های ایران و چشمه های متعدد با آب های خوش و گوارای آن می باشد. مانند چشمه بهشت آب، حوض نبی، چشمه فرشه، چشمه ملک، چشمه قاضی و… .

کوهستان الوند استان همدان ایران

آرامگاه حضرت حیقوق نبی

حیقوق نبی از پیامبران بنی اسرائیل و نگهبان معبد بزرگ یهودیان در اورشلیم بوده است. درکتاب قابوس الاعلام ترکی آمده است که حیقوق نبی از انبیاء دوازده گانه بنی اسرائیل و از نسل حضرت موسی (ع) است و نامش در کتاب تورات عهد عتیق ذکر شده و دارای شأن و مقام مذهبی خاص نزد پیامبران دین یهود می باشد و برای مسلمانان نیز بسیار قابل احترام است، حیقوق در زبان عبری به معنای در آغوش گرفته شده می باشد.

آرامگاه حیقوق نبی در تویسرکان همدان است که طی قرون متمادی چندین بار بازسازی شده این آرامگاه یکی از قدیمی ترین آثار تاریخی ایران محسوب می شود. بنای کنونی بقعه حیقوق نبی از بناهای تاریخی ایران و مربوط به عهد سلجوقیان در قرن هفتم هجری قمری است و در حفاری های سال ۱۳۶۸ نیز بقایای حصار مربع شکل با چهار برج کشف شد که گویا از خود بنا قدیمی تر است. و هم اکنون تندیس حیقوق نبی از سنگ مرمر و تصاویری از وی، در مجموعه موزه واتیکان ایتالیا موجود می باشد.

آرامگاه حضرت حیقوق نبی

آرامگاه حضرت حجی استان همدان ایران

در شهر همدان که پیش از این هگمتانه نامیده می شد مسجدی به نام (مسجد پیغمبر) وجود دارد که آرامگاه یکی از ده پیامبری که در ایران مدفون هستند بنام حجی در این مسجد استان همدان ایران قرار دارد، ضریح آرامگاه حضرت حجی از جنس چوب است و سادگی آن بسیاری از زائران آن پیامبر را به سوی خود جلب می کند.

دره زینا استان همدان ایران

دره زینا مشتمل بر دو دره حیدره و کیوارستان استان همدان ایران است که اولی به دامنه های کوه میدان میشان منتهی می شود و روستای حیدره را مانند نگینی در خود جای می دهد و دومی همراه رودخانه های پشت کوه های الوند و کلاغ لان به دامنه آن کوه ها ختم می شود.

دره زینا استان همدان ایران

دوزخ دره

از دره های صخره ای و ریزشی است و به امامزاده کوه استان همدان ایران منتهی می شود. آبشار این دره که حدود ۱۵ متر ارتفاع دارد معروف است. وجود بیشه زار و رودخانه در عمق دره های سلسله جبال الوند زیبایی های گردشگاهی آن را دو چندان کرده است.

هفت چنار پیرکمر بسته و مقبره ابوالمعجن ثقفی

بر اساس کتاب مرآت البدان نوشته اعتماد السلطنه و (گنج دانش) اثر محمد تقی حکیم، مقبره ابوالمعجن ثقفی در حاشیه رود سرکان و دره سرسبز و خرمی استان همدان ایران قرار گرفته که این محل به پیر کمر بسته شهرت دارد. وی از اهالی طائف عربستان بوده که ابتدا در جبهه کفار بر علیه سپاهیان اسلام جنگیده ولی در سال نهم هجری خود و قبیله اش به اسلام گرویده اند، او در جریان آخرین جنگ اعراب با ایران معروف به جنگ نهاوند به عنوان یکی از سرداران سپاه اسلام حضور داشته و در این محل مدفون می باشد.

این مکان در میان انبوهی از درختان چنار، تبریزی، نارون، گردو و سرو قرار گرفته و از لحاظ لطافت هوا و چشم اندازهای طبیعی بسیار جالب توجه است همچنین ۶ اصله درخت چنار در کنار هم به صورت مدور و به شعاع تقریبی ۳متر روئیده اند محیط تنه هرکدام حدود ۷متر است و منظره جالبی راه وجود آورده اند.

نحوه قرار گرفتن این شش درخت نسبت به هم، این تصویر را بوجود می آورد، که احتمالا درختان مزبور دارای ریشه مشترکی از یک درخت کهن سال تری بوده اند که قرن ها پیش آن را قطع کرده اند و درختان فعلی از آن روییده اند. این مکان، که یکی از جاذبه های طبیعی و تاریخی است، دارای یک طرح عمرانی در حال اجرا می باشد.

هفت چنار پیرکمر بسته و مقبره ابوالمعجن ثقفی

ایجاد شده با ♥ توسط تیم اکو تور

 


از من بپرس
از من بپرس!