استان چهارمحال و بختیاری

استان چهارمحال و بختیاری

فهرست

استان چهارمحال و بختیاری

 استان چهارمحال و بختیاری در بخش مرکزی رشته کوه های زاگرس بین پیش کوه های داخلی و استان اصفهان واقع شده است. از شمال و مشرق به استان اصفهان، جنوب به استان خوزستان محدود است. وسعت این استان در حدود ۱۶۵۳۳ کیلومتر مربع می باشد. این استان ناحیه ای است کوهستانی در سلسله جبال زاگرس که در باختر آن کوه های مرتفعی قرار گرفته است و این ارتفاعات سرچشمه سرشاخه های دو رودخانه دائمی زاینده رود و کارون می باشد.

از مهمترین ارتفاعات غرب استان زردکوه است که با ارتفاع ۴۵۴۸ متر در کوهستان بازفت قرار دارد و تمام سال پوشیده از برف است، کوههای دیگر منطقه که بیش از ۳۰۰۰ متر ارتفاع دارند. دنباله زردکوه بوده و حد طبیعی آنها مرز بین استان خوزستان و استان چهارمحال و بختیاری است و از کانونهای آبگیر دائمی ایران به حساب می آید.

امتداد این کوه ها از شمال غرب به جنوب شرق بوده و هر چه از غرب به طرف شرق نزدیکتر شویم از میزان ارتفاعات و تراکم کوه ها کاسته شده و به دره های باز و دشت های نسبتا وسیع همچون دشت لار، فرادنبه، کیار، لردگان، گندمان و… ختم می شود و انباشته رسوبات در آنها امکانات مساعدی برای کشاورزی بوجود آورده است که در این دشت ها در مجموع قریب ۲۴ درصد وسعت استان را شامل می شوند.

ارتفاع شهرکرد (مرکز استان) از سطح دریا ۲۰۶۰ متر میرسد که تقریبا کمترین ارتفاع را در مدار جغرافیایی خود در این قسمت داراست هرچه به طرف شرق منطقه حرکت کنیم ارتفاع منطقه کاهش می یابد.

عکس استان چهارمحل و بختیاری

موقعیت استان چهارمحال و بختیاری

شهرهای این استان عبارتنداز 

فارسان، لردگان، کوهرنگ، اردل، بروجن، شهرکرد.

اماکن تاریخی و طبیعی استان چهارمحال و بختیاری

منطقه جنگلی بازفت استان چهارمحال و بختیاری

این منطقه که در معرض تخریب و قطع درختان جنگلی است ، در ۱۸۰ کیلومتری شهرکرد با ۵۳۰۰۰ هکتار اراضی جنگلی قرار دارد. (مناطق عمده جنگلی بازفت عبارتنداز : چهک، تلخه دان، بادام شریندان، ولسگاه، کچوز و چم چندار). این منطقه زیبا به شهر های لرستان، شهرکرد، اردال، خوزستان نزدیک است. شما می توانید برای گردش و سفر به این منطقه رفته و از طبیعت بکر آن بیشترین لذت را ببرید.

منطقه جنگلی بازفت استان چهارمحال و بختیاری

منطقه جنگلی اردل استان چهارمحال و بختیاری

این بخش از ۱۰۴ هزار هکتار اراضی جنگلی در ۸۰ کیلومتری شهرکرد واقع شده است. (نواحی عمده جنگلی این بخش : دینارون ، دورَک ، شلیل ، دوپُلان ، سرخون ، گندمکار ، شیاسی است). این منطقه از سطح دریا ۱۸۵۰ متر ارتفاع دارد و به شهر های ایذه، لردگان، فارسان، بروجن و کیار نزدیک است. این منطقه معروف به اردل و پشتکوه بختیاری است. پیشنهاد می کنیم، در تور چهارمحال و بختیاری حتما از این منطقه زیبا بازدید داشته باشید.

منطقه جنگلی اردل استان چهارمحال و بختیاری

منطقه جنگلی لردگان استان چهارمحال و بختیاری

با وسعت ۱۶۳ هزار هکتار اراضی جنگلی (نواحی عمده این بخش : مُنج، ببدِله، اوره، بردکارخانه، بارزوشوار، سبزه کوه می باشد). این جنگل وسعتی ۲۰ هزار هکتاری دارد. در این جنگل درختان افرا، پسته وحشی اشاره کرد. در این منطقه رودخانه ای بسیار زیبا نیز وجود دارد که در تفریحات و مسافرت خود می توانید به این منطقه رفته و از آن بازدید داشته باشید.

منطقه جنگلی لردگان استان چهارمحال و بختیاری

منطقه جنگلی فلارد استان چهارمحال و بختیاری

بخش فلارد در ۱۵۰ کیلومتری شهرکرد با ۲۰ هزار هکتار اراضی جنگلی قرار دارد. (از مناطق عمده جنگلی دیگر میتوان دماب، پروز و منارجان را نام برد). این منطقه با خان میرزا، لردگان، سمیرم و کهکیلویه و بویراحمد نزدیک است. این جنگل زیبایی های طبیعی زیادی دارد که با گذراند ساعاتی در آن حس بسیار خوبی در شما ایجاد خواهد شد. در طبیعت تور برای استان چهارمحال و بختیاری تور های زیادی برگزار می گردد که شما می توانید در هر یک از آن ها که تمایل دارید شرکت نمایید.

منطقه جنگلی فلارد استان چهارمحال و بختیاری

منطقه جنگلی دوراهان استان چهارمحال و بختیاری

با وسعت ۲ هزار هکتار اراضی جنگلی از شمال به گندمان و اردل، از شرق به سمیرم، از جنوب به فلارد و از مغرب به خانمیرزاد محدود می شود. (نواحی عمده جنگلی این منطقه شامل سرپیر، سلطان ابراهیم، درازرود، گِردِه بیشه و شمس آباد است). در این منطقه تور های زیادی برگزار می شود که افراد زیادی علاقه مند به آن هستند. استان چهارمحال و بختیاری مناطق بکر زیادی دارد که افراد طبیعت گرد بسیار علاقه مند هستند که در تور های این منطقه شرکت نمایند.

منطقه جنگلی دوراهان استان چهارمحال و بختیاری

آبشار شیخ علی خان استان چهارمحال و بختیاری

روستای کوهستانی سرآقاسید ، با آب و هوای معتدل و دلپذیر، چشم اندازهای زیبای طبیعی و مناظر دلنشین کوهستانی به ویژه در بهار و تابستان، از روستاهای جذاب دوستداران گردشگری طبیعی و علاقمندان به ورزش های کوهستانی است، آبشار شیخ علی خان که در ۴۰ کیلومتری روستای سرآقاسید قرار دارد، از ارتفاعات اطرف روستا سرچشمه می گیرد.

تفرجگاه حاشیه آبشار جلوه گاه زیباترین چشم اندازهای طبیعی است. غار یخی چما، از نادرترین غارهای یخی جهان است، که در نزدیکی روستای شیخ علی خان واقع شده و در فصول مختلف سال پذیرای غارنوردان و طبیعت دوستان است.

از دیگر جاذبه های طبیعی روستای سزآقاسید، پیست اسکی چلگرد است. این پیست در ۵۰ کیلومتری روستای سرآقاسید قرار دارد، برف فراوان، یخچال های طبیعی و شیب های تندی که با استانداردهای پیست های بین المللی انطباق دارد، از قابلیت های برگزاری مسابقات ورزش های زمستانی اسکی است.

پیست اسکی تابستانه چال میشان نیز از زیباترین جاذبه ها و قابلیت های ورزش های کوهستانی است. این پیست در ۲۵ کیلومتری روستای سرآقاسید واقع شده است.

آبشار شیخ علی خان استان چهارمحال و بختیاری

قلعه چالشتر استان چهارمحال و بختیاری

قلعه چالشتر اثری باشکوه از نظر معماری و هنری حجاری در ایران، در ۵ کیلومتری شهر کرد قرار دارد. قلعه چالشتر در استان چهارمحال و بختیاری تلفیقی از معماری دوران قاجار در ایران با معماری اروپایی است، با ستون هایی ایستاده از سنگ خودنمایی می کند. این قلعه در منطقه چالشتر واقع شده که در دوره صفویه مرکز حکمرانی چهارمحالی ها بوده که به وسیله کلانتران روستاها و مناطق تحت سیطره خود را کنترل می کردند.

مجموعه تاریخی چالشتر شامل سردر سنگی، خان نشین، اندرونی، حمام، انبارها و اصطبل ها است. قلعه عیانی و خان نشین این مجموعه تاریخی دارای ۳۸ ستون سنگی با سر در و ایوان می باشد. این قلعه شامل نقوش افسانه ای و اسطوره ای، زندگی روزمره، گل و گیاه، گل و گلدان، گل و مرغ، نقوش پیچش گیاهی و نقوش فرشته است. این نقوش بصورت ماهرانه و زیبا خلق شده و در برخی موارد به صورت برجسته حجاری شده است، در این مجموعه قلعه، اندرونی با یک دالان به قسمت خان نشین ارتباط داشته و ایوان آن دارای ۱۰ ستون سنگی است.

قلعه چالشتر استان چهارمحال و بختیاری

بزرگترین آبشار مصنوعی کشور در استان چهارمحال و بختیاری 

آبشار کوهرنگ با بیش از ۱۰۰ متر ارتفاع بزرگترین آبشار مصنوعی کشور به شمار می رود از ابتدای خروجی تونل اول کوهرنگ سرازیر و بخشی از آب رودخانه زاینده رود را تامین می کند. ساحل سازی، ساخت توقفگاه و پارک، ساخت پل بر بر روی آبشار، پله و حصارکشی در حاشیه آبشار از جمله اقدامات انجام شده برای رفاه مسافران و گردشگران این آبشار می باشد. شما می توانید در تور استان چهارمحال و بختیاری از این آبشار دیدن نمایید.

بزرگترین آبشار مصنوعی کشور در استان چهارمحال و بختیاری 

کهنسال ترین درخت گردو با ۱۴۰۰ سال عمر استان چهارمحال و بختیاری

کهن سال ترین درخت گردوی کشور با ۱۴۰۰ سال عمر در روستای (اورگاه) از توابع استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد. قطر این درخت ۱۵ متر و ارتفاع آن ۱۲ متر می باشد. پایبندی اهالی روستا به نگهداری این درخت، شرایط آب و هوایی و وجود چشمه پرآب از دلایل عمر طولانی این درخت است. میانگین تولید سالانه این درخت ۵۰ هزار گردو اعلام شده است.

کهنسال ترین درخت گردو با 1400 سال عمر استان چهارمحال و بختیاری

اماکن مقدسه استان چهارمحال و بختیاری

امامزاده دو معصوم (حلیمه خاتون و حکیمه خاتون از نوادگاه حضرت امام موسی کاظم (ع) در شهر کرد)، امامزاده سیدبهاءالدین محمد در روستای شیخ شبان، امامزاده حمزه علی در نزدیکی بلداجی، امامزاده مادر و دختر گندمان، امامزاده میرحیدرشاه در نقنه و امامزاده سلطان ابراهیم در سرپیر دوراه هان. بروجن، گندمان، شهر کرد و بلداجی و امکانات دسترسی مناسب از اهمیت تفرجگاهی بالایی برخوردار است. محل سراب به دلیل قرار گرفتن در زیر کوه موقعیت و چشم انداز بسیار زیبایی دارد.

اماکن مقدسه استان چهارمحال و بختیاری

تالاب چغاخور استان چهارمحال و بختیاری

تالاب چغاخور با مساحتی بیش از ۲۳۰۰ هکتار در دامنه ارتفاعات برآفتاب و کلار همچون نگینی می درخشد و هر ساله پذیرای انواع پرندگان مهاجر و بومی شامل انواع مرغابی، حواصیل، لک لک سفید، خروس کولی و آبزیانی چون ماهی کپور و نوعی از ماهیان گورخری است. هوای مطبوع و چشم اندازهای زیبایی که در این مکان قرار دارد آن را در ردیف یکی از مهمترین کانون های سیاحتی استان قرار داده است. این تالاب در مسیر شهر کرد _ ایذه (استان خوزستان) واقع شده و با شهرکرد ۶۰ کیلومتر فاصله دارد.

تالاب چغاخور استان چهارمحال و بختیاری

تالاب گندمان استان چهارمحال و بختیاری

تالاب گندمان به عنوان یکی از آبگیرهای حوزه آبریز آق یلاغ بافاصله ای نچندان دور از تالاب چغارخور قرار گرفته است، به طوری که بخشی از آب خروجی تالاب چغاخور به این تالاب سرازیر می شود. پوشش دائمی آب این تالاب در حدود ۷۰۰ هکتار است. اطراف آن پوشیده از مرغزاری زیباست، رشته کوه چرو با ۳۵۰۰ متر ارتفاع از غرب تا جنوب این تالاب کشیده شده است.

انعکاس ارتفاعات آن در آب آرام تالاب جذابیت فوق العاده ای به وجود می آورد. این تالاب هرساله مورد بازدید صدها گردشگر قرار می گیرد، چشمه های اطراف تالاب علاوه بر آنکه مکان مناسبی برای گذران اوقات فراغت به شمار می آیند، گل گپ، چشمه بیدک و چشمه ستگان اشاره کرد. این تالاب محل زیست انواع مرغابی ها، کوکر و آنقوت است.

از امکانات ویژه تفریحی و ورزشی اطراف این تالاب پرورش و نگهداری اسب و همچنین سوارکاری در مرغزار پیرامون تالاب است. این ناحیه، آب و هوایی مربوط با تابستان های معتدل و زمستان های سرد دارد و از نواحی ییلاقی استان چهارمحال و بختیاری محسوب می شود.

تالاب گندمان استان چهارمحال و بختیاری

تالاب سولگان استان چهارمحال و بختیاری

این تالاب بیش از ۸ کیلومتر مربع مساحت دارد. رودخانه ها به اقتضادی طبیعت منطقه، رودخانه ها و چشمه های فراوانی در نقاط مختلف آن جریان دارند. حاشیه هر رود و چشمه ای جلوه گاه شگفت انگیز و زیبایی است که مانند سینه ریز فیروزه ای در سراسر آن می درخشند. این رودخانه ها و چشمه ها مامن و زیستگاه انواع پرندگان، آبزیان و وحوش است. از اینرو نه تنها در شمار جاذبه های طبیعی اند، بلکه امکان بهره برداری های متنوع دیگری از قبیل شنا، ماهیگیری و قایقرانی را فراهم می آورند و مکان مناسبی برای گذران اوقات فراغت و جلب جهانگردان محسوب می شوند.

تالاب سولگان استان چهارمحال و بختیاری

رودخانه بازفت استان چهارمحال و بختیاری

حاشیه رودخانه بازفت، با دسترسی به جاده شهر کرد _ مسجد سلیمان، از جنگل ها، دره ها و گردنه های پر پیچ و خم می گذرد و در مسیری طولانی پس از سیراب کردن آبادی های فراوان و خلق زیبایی های شگفت انگیز و چشم اندازهای بدیع به رودخانه کارون سرازیر می شود، بر فراز این رودخانه گردنه چرمی با همه زیبایی و عظمت واقع شده است. این گردنه به جهت طبیعت منحصر به فرد، ناحیه سیاحتی جالب توجهی به شمار می آید. بویژه آنکه جنگل های نسبتا متراکمی اطراف آن را فرا گرفته اند.

رودخانه بازفت استان چهارمحال و بختیاری

قلعه دزک استان چهارمحال و بختیاری

این بنا در روستای دزک و در فاصله ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرکرد توسط لطفعلی خان امیر مفخم شاهد حوادث فراوانی بوده که مهمترین آنها ایفای نقش در جریان اعاده مشروطیت است. از نظر معماری، این قلعه به تقلید از قصرهای اروپایی قرون گذشته با آرایشی ایرانی ساخته شده است. جالب ترین قسمت این بنا، تالار سفره خانه و اتاق آیینه می باشد. در حال حاضر این کاخ قلعه حدود ۲۰۰۰۰ متر مربع وسعت دارد و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

قلعه دزک استان چهارمحال و بختیاری

ایجاد شده با ♥ توسط تیم اکو تور

 


از من بپرس
از من بپرس!