استان کهکیلویه و بویراحمد

استان کهکیلویه و بویراحمد

فهرست

 استان کهکیلویه و بویراحمد

استان کهکیلویه و بویراحمد با وسعتی حدود ۱۴۲۶۱ کیلومتر مربع از شمال به استان چهارمحال و بختیاری می رسد. از شرق به استان اصفهان و فارس، از جنوب به استان فارس و بوشهر، و از غرب به استان خوزستان محدود می شود. استان کهکیلویه و بویراحمد سرزمینی کوهستانی و تقریبا مرتفع می باشد که کوههای زاگرس با رشته های موازی، سراسر شمال و شرق و کوه های سیاه و سفید ، خومی خائیز و نیل جنوب شرقی آن را در برگرفته اند.

بلندترین نقطه استان قله دنا با ارتفاع ۴۴۰۹ متر و پست ترین ناحیه آن لیشتر به ارتفاع ۵۰۰ متر از سطح دریا می باشد. رودخانه های مارون، بشار، زهره، خرسان و نازمکان از این استان عبور می کنند. ارتفاعات آن، سرچشمه تعدادی از رودخانه ها است. وضعیت جغرافیایی و اقلیمی استان کهکیلویه و بویراحمد زیبایی های طبیعی خاصی به این استان بخشیده است، به گونه ای که دریاچه مور زرد زیلایی، دریاچه کوه گل، تالاب ها، رودخانه های متعدد، چشمه ها، سرآب های زیاد و حضور عشایر زمینه های بسیار مساعدی را جهت بهره برداری های توریستی و تفرجی فراهم آورده اند.

حواشی رودخانه ها در پیوند با چشم انداز زیبای قلل و ارتفاعات از یک طرف و زیبایی آبشارهای بلند و پرآب مارگون، بهرام بیگی، کنج بنار، یاسوج و دهها چشمه و سرآب از طرف دیگر، این استان را به یکی از زیباترین مناطق تفرجی و ایرانگردی مبدل کرده است. جنگل های انبوه و مراتع غنی سرمایه هاییست که می تواند این استان را با آبشارها و مناطق آبی به صورت یک قطب مهم گردشگری ایران در بیاورد. از مراکز تاریخی و باستانی این استان می توان از تل خسروی، تل مهره ای و تپه دم چنار نام برد.

استان کهگیلویه و بویراحمد

موقعیت استان کهکیلویه و بویراحمد

شهرهای مهم استان کهکیلویه و بویراحمد

قلعه رئیسی، لنده، چرام، یاسوج، گچساران، گراب سلفی، باشت، دهدشت، دوگنبدان، دیموشک، سی سخت.

اگر مطلب استان کهکیلویه و بویراحمد برای شما مفید بود به مجله سفر یاست ما سر بزنید و اطلاعات دیگر استان ها را نیز مطالعه فرمایید.

اماکن زیارتی و جاذبه های تاریخی و طبیعی استان کهکیلویه و بویراحمد 

بقعه امامزاده حسن (ع) در استان کهکیلویه و بویراحمد

بقعه این امامزاده در شمال شهر یاسوج بعد از روستای مریوانی استان کهکیلویه و بویراحمد قرار دارد و بنایی ساده است که در کنار یک درخت سایه گستر و در میانه قبرستانی ساخته شده است. در کنار این اطاقک گلین، درخت سبز و پرشاخ و برگی سایه گسترده است که آنرا چش میزه می نامند. ظاهرا درخت را نبریده اند و این خود دلیلی بر تقدیس آن درخت و اعجاز امامزاده حسن (ع) می باشد.

چشمه ای نیز در کنار بقعه امامزاده که معمولا در زمستان یخ میبندد، وجود دارد. یخ های این چشمه شصت روز پس از نوروز آب می شود. مردم بومی زمان آب شدن یخ های چشمه را از روزگاران قدیم مبداء کارهای کشاورزی، باغداری و شبانی و تقویم بومی برای زراعت و گله داری و حرکت و کار و کوشش کشاورزی به حساب می آورند.

اماکن متبرکه و مذهبی فراوانی در سطح استان پراکنده اند که در واقع مراکز زیارتی محلی به حساب می آیند، از آن جمله می توان از: بی بی حکمیه، امامزاده جعفر و امامزاده محمد (شهرستان گچساران)، امامزاده سیدیداللهی، امامزاده علی، امامزاده محمود، امامزاده امیر، امامزاده امیرحضور و امیرحاضر در میان کوه های خیز (در محل تنگ تکاب) نام برد.

بقعه امامزاده حسن (ع) در استان کهکیلویه و بویراحمد

هفت چشمه در استان کهکیلویه و بویراحمد

در دهکده مارگون، منطقه ای وجود دارد به نام هفت چشمه که از آب آن، آبشارهای زیبا و دیدنی استان کهکیلویه و بویراحمد به وجود آمده است. این چشمه که تقریبا در مرکز این دهکده واقع گردیده است، موقعیت مناسبی برای ایجاد تفرجگاه دارد. این چشمه در روزهای تعطیل و به ویژه تابستان، پذیرای تعداد زیادی از اهالی شهرستان های یاسوج، لنده، میمند، سی سخت و همچنین مسافرانی از استان های فارس، اصفهان و چهارمحال و بختیاری می باشد.

هفت چشمه در استان کهکیلویه و بویراحمد

آبشار بهرام بیگی در استان کهکیلویه و بویراحمد

این آبشار یکی دیگر از آبشارهای ناحیه جنوبی رشته کوه دنا و در حد فاصل پاتاوه و لوداب، بهرام بیگی قرار گرفته است و با ارتفاع تقریبی حدود ۳۰ متر جلوه ای از طراوت و زیبایی را به نمایش می گذارد. این آبشار در دل دشت های سرسبز و جنگل بلوط ناحیه لوداب بویراحمد مستقر می باشد.

آبشار بهرام بیگی در استان کهکیلویه و بویراحمد

دریاچه کوه گل 

دریاچه کوه گل در شمال شهرستان بویراحمد و در شمال شرقی شهر توریستی سی سخت در کنار تپه های کوه گل استان کهکیلویه و بویراحمد واقع شده است. محل استقرار دریاچه یکی از زیباترین نواحی استان کهکیلویه و بویراحمد است که در فصل بهار و تابستان از انواع گل های شقایق و گیاهان وحشی و همچنین آویشن خوش عطر کوهستانی مملو می شود.

و در فصل تابستان تجمع پرندگان مهاجر همراه با پرندگان بومی در سواحل و کنار دریاچه، زیبایی حیرت انگیزی پدید می آورد. از پرندگان مهاجر که در دامن این دریاچه اتراق می کنند، میتوان به انواع مرغابی و اردک کله سبز، لک لک، حواصیل، درنا، خروس کولی و چنگر اشاره کرد. فصل بازدید گردشگران فصل بهار و تابستان بوده و زیباترین موقع آن در اردیبهشت است.

دریاچه کوه گل 

دریاچه مور زرد زیلایی 

این دریاچه زیبا در ارتفاع ۲۱۸۰ متری از سطح دریا در جنوب شهرستان لردگان، نزدیک مرز استان خوزستان و در ۱۸۰ کیلومتری شمال غربی یاسوج واقع شده است. آب این دریاچه از ارتفاعات تنگ سیب و کوه های داربری سرچشمه می گیرد و پس از طی مسافتی حدود ۱۰ تا ۱۵ کیلومتر به دریاچه برم مور زرد سرازیر می شود. چشمه های متعددی نیز در اطراف دریاچه می جوشند. وسعت دریاچه بیش از ۳۵ هکتار برآورد شده است و ارزش دیداری فراوان دارد.

دریاچه مور زرد زیلایی 

آبشار مارگون استان کهکیلویه و بویراحمد

آبشار بزرگ و معروف مارگون در مرز دو استان کهکیلویه و بویراحمد و استان فارس قرار دارد، این آبشار در شرق شهر یاسوج و در فاصله تقریبی ۲ ساعت مسافرت با اتومبیل در شهرستان کهکیلویه در کنار روستای مارگون استان کهکیلویه و بویراحمد قرار دارد. این آبشار بسیار بلند به دلیل قرار گرفتن در داخل تنگه زیبای مارگون و تعدد رگه های آبشاری که به درون دره و مسیر رودخانه می ریزند و همچنین به دلیل پوشش جنگلی و درختانی که در اطراف آبشار وجود دارد از دیگر آبشارهای این استان معروف تر است.

در پیرامون این آبشار علاوه بر جریان رودخانه ها و چشمه ها، زیبایی طبیعی و دشت های مملو از لاله واژگون و گل های رنگارنگ ختمی و دیگر گلهای وحشی، منظره ای بدیع پدید می آورند که دیدار از آن را به خاطره فراموش نشدنی تبدیل می کند. این آبشار از شهر یاسوج ۷۰ کیلومتر و از شهر شیراز ۱۰۰ کیلومتر فاصله دارد که در بین این دو استان قرار گرفته است.

آبشار مارگون استان کهکیلویه و بویراحمد

تالاب برم شیر استان کهکیلویه و بویراحمد

این تالاب با ۵۰۰۰ متر مربع مساحت، در دره تنگ شیر بویراحمد استان کهکیلویه و بویراحمد واقع شده است. این ناحیه از قابلیت تفرجگاهی جالبی برخوردار است و می تواند به محیطی مناسب برای گذران اوقات فراغت تبدیل شود. چشم انداز و پیرامون تالاب جذاب و بسیار دیدنی است.

تالاب برم شیر استان کهکیلویه و بویراحمد

غار نول استان کهکیلویه و بویراحمد

غار نول در کوه گل واقع در ۲۰ کیلومتری منطقه سی سخت استان کهکیلویه و بویراحمد واقع گردیده است. غار نول با طول ۸۰ متر دارای چند تالار پلکانی و انشعاب های مختلف و از لحاظ بررسی های زمین شناسی حائز اهمیت می باشد. ارتفاع دهانه غار ۳ متر است که در برخی نقاط درون غار تا ۲۰ متر تغییر می کند.

سقف و بدنه غار از سنگ های آهکی اسماری و قندیلهای زیبایی پوشیده شده و قطعات آب از این قندیل ها و سقف غار چکه می کند. در عمق غار چند چشمه وجود دارد که آب زلال و خنکی از آنها جاری است. دخالت های انسانی پیرامون چشمه سارها و قنات های اطراف این غار بیانگر استفاده از غار در دوره های گذشته و اخیر است. به نظر می رسد این غار در گذشته به عنوان پناهگاه موقتی مورد استفاده می گرفته است.

غار نول استان کهکیلویه و بویراحمد

باغ چشمه بلقیس استان کهکیلویه و بویراحمد

این باغ در شهرستان کهکیلویه و در شهر چرام استان کهکیلویه و بویراحمد واقع شده است و یکی از مهمترین جاذبه های توریستی استان کهکیلویه و بویراحمد بشمار می رود که به وسیله (مسعودخان باشتی) ساخته شده است. درباره چشمه بلقیس چرام گفته شده که مسعود خان باشتی از هر درختی که در هر منطقه ای از جهان وجود داشت، نمونه ای را در این باغ کاشته است.

زمین حاصلخیز و بکر چرام نشان داده که استعداد پرورش هرنوع گل و گیاهی را در بطن خود دارد به طوری که بیننده شیفته گوناگونی و تنوع گیاهی این باغ می شود. این باغ در دهانه کوه شمالی واقع شده و آب چشمه به این باغ می ریزد، آب چشمه های دیگر در جویبار مشبکی با اصول معماری جالب توجهی تراس بندی شده و به استخر زیبایی سرازیر می شوند.

باغ چشمه بلقیس استان کهکیلویه و بویراحمد

تالاب چغاخور استان کهکیلویه و بویراحمد

تالاب بین المللی و زیبای چغاخور با مساحتی حدود دو هزار و ۳۰۰ هکتار در دامنه ارتفاعات بر آفتاب و کلار در نزدیکی شهر بلداجی استان کهکیلویه و بویراحمد واقع شده است. این تالاب در مسیر جاده شهر کرد _ خوزستان قرار گرفته و از شهرکرد ۶۵ کیلومتر فاصله دارد.  فضای وسیع و هوای لطیف و چشم اندازهای بدیع همراه با آواز و پرواز  پرندگان مهاجر و بومی، این تالاب را در ردیف یکی از کانون های مهم جذب گردشگری در استان قرار داده است.

ویژگی منحصر به فرد تالاب، زیست نوعی ماهی از خانواده گامبوزیا (ماهی گورخری) در این مکان است. بهترین فصول بازدید از این تالاب بهار و تابستان است. تالاب های گندمان و سولقان از دیگر تالاب های دائمی استان است که در نزدیکی این تالاب واقعند. راه دسترسی آسفالته، آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی، فضای سبز، سکوی نشیمن، دسترسی به واحد اقامتی و پذیرایی و پارکینگ از امکانات و تهسیلات این تالاب محسوب می شود.

تالاب چغاخور استان کهکیلویه و بویراحمد

چشمه کوهرنگ استان کهکیلویه و بویراحمد

این چشمه با آب بسیار زیاد از دامنه های زرد کوه سرچشمه می گیرد و پس از گذر از پیچ و خم های فراوان به دریاچه سد کوهرنگ استان کهکیلویه و بویراحمد می ریزد و از تونل اول کوهرنگ وارد زاینده رود می شود. مناظر بسیار زیبای طبیعی اطراف چشمه و حضور عشایر در منطقه زیبایی آنرا دو چندان کرده است.

دستیابی به این نقطه که بیشتر در فصول بهار و تابستان جهت بازدید توصیه می شود، براحتی با هر نوع خودرو امکان پذیر است. راه دسترسی مناسب، آب آشامیدنی، فضای سبز دسترسی به هتل کوهرنگ از جمله امکانات و تهسیلات اقامت کنار این چشمه است.

چشمه کوهرنگ استان کهکیلویه و بویراحمد

آبشار تونل کوهرنگ استان کهکیلویه و بویراحمد

این آبشار از سرازیر شدن آب تونل اول کوهرنگ استان کهکیلویه و بویراحمد به وجود آمده است. این تونل جهت انتقال آب چشمه کوهرنگ و دیگر چشمه های اطراف به زاینده رود در سال ۱۳۳۲ در منطقه کوهرنگ، جایی که اکنون شهر توریستی چلگرد _ مرکز شهرستان کوهرنگ _ قرار دارد، ایجاد شد. تلاش برای انتقال این آب به زمان های قدیم بر می گردد.

در زمان صفویان تلاش برای ایجاد شکاف در کوه کارکنان و انتقال آب، راه به جایی نبرد. (این شکاف که در نزدیکی تونل است، خود یکی از دیدنی های تاریخی منطقه است) آبشار این تونل و فضاهای بسیار زیبای اطراف آن مناظر بسیار زیبایی را برای هر بیننده ای ایجاد کرده است. در تمام فصول سال حتی زمستان به سبب نزدیکی با  پیست اسکی چلگرد این مکان مورد بازدید گردشگران قرار می گیرد.

آبشار تونل کوهرنگ استان کهکیلویه و بویراحمد

چشمه دیمه استان کهکیلویه و بویراحمد

چشمه دیمه، سرچشمه اصلی زاینده رود قبل از ایجاد تونل های کوهرنگ، در ۱۰ کیلومتری چلگرد و در مجاورت روستای دیمه استان کهکیلویه و بویراحمد واقع گردیده است. آب این چشمه از گواراترین آب های جهان است و خواص درمانی نیز دارد. مناظر زیبا و چشمگیر و فضاسازی های اطراف چشمه، این مکان را در ردیف زیباترین گردشگاه های شهرستان کوهرنگ قرار داده است. بهترین فصول بازدید از این جاذبه بهار و تابستان است. راه دسترسی آسفالته، سرویس بهداشتی، فضای سبز و زمین های ورزشی و بازی، امکانات و تسهیلاتی است که مسافران به این چشمه می توانند از آن بهره ببرند.

چشمه دیمه استان کهکیلویه و بویراحمد

چشمه های مولا و سرداب استان کهکیلویه و بویراحمد

این دو چشمه با فاصله نسبتا نزدیک به هم به ترتیب در مجاورت روستای آلیکوه و رستم آباد از توابع شهرستان اردل استان کهکیلویه و بویراحمد، از چشم اندازها و مناظر بسیار زیبایی برخوردارند و هر روز به ویژه روزهای تعطیل پذیرای صدها گردشگر و مسافر از نقاط مختلف است. فاصله این نقطه تا شهرکرد ۱۲۰ کیلومتر می باشد.

چشمه های مولا و سرداب استان کهکیلویه و بویراحمد

دشت لاله های واژگون استان کهکیلویه و بویراحمد

این دشت در ۱۲ کیلومتری چلگرد و در نزدیکی روستای بنواستکی از توابع شهرستان کوهرنگ استان کهکیلویه و بویراحمد واقع شده است. وسعت زیاد پوشش گیاهی بسیار زیبا و ارزشمند ، لاله های واژگون (اشک مریم) در دو نوع قرمز و زرد و نیز نزدیکی به دیگر جاذبه های قطب سیاحتی کوهرنگ از این منطقه تفرجگاه بسیار مناسبی ساخته است. زمان رویش و شکفتن لاله های واژگون در این دشت از اواسط فروردین ماه شروع و تا اواخر اردیبهشت ماه ادامه دارد.

دشت لاله های واژگون استان کهکیلویه و بویراحمد

آبشار آتشگاه استان کهکیلویه و بویراحمد

این آبشار در ۱۹۰ کیلومتری شهرکرد و در ۴۰ کیلومتری شهر لردگان در دره ای روح افزا به طول ۲ کیلومتر استان کهکیلویه و بویراحمد قرار گرفته است. مسیر این آبشار از محل چشمه تا اتصال به رودخانه خرسان را  فضای سرسبز و بینظیری از انواع درختان و گیاهان جنگلی فراگرفته است. شیب زیاد و پستی و بلندی های دره، آبشارهای کوچک متعددی را ایجاد کرده است. پیوند عناصر زیبای طبیعی مانند دره ، سبز زار و اقلیم مناسب، فضای بسیار فرح بخشی را جهت تفرج در این مکان فراهم می آورد. سراسر بهار و تابستان این آبشار جهت بازدید مناسب است.

آبشار آتشگاه استان کهکیلویه و بویراحمد

آبشار دره عشق استان کهکیلویه و بویراحمد

آبشار دره عشق در منطقه مشایخ (شهرستان اردل) در مجاورت روستای دره عشق در فاصله ۱۱۰ کیلومتری شهرکرد استان کهکیلویه و بویراحمد واقع شده است. این آبشار با سرعت زیاد از دل کوه بیرون میجهد و بیش از ۱۰۰ متر ارتفاع دارد. در کنار این آبشار رود کارون به آرامی جاری است و در ترکیب با انارستان ها و شالیزارهای روستاهای دره عشق، فضای شگفت انگیزی را بوجود آورده است. در اکثر فصول سال بویژه بهار بازدید از این آبشار مناسب است.

آبشار دره عشق استان کهکیلویه و بویراحمد

پارک جنگلی پروز استان کهکیلویه و بویراحمد

در منتهی الیه حدود جنبی استان در ۵۰ کیلومتری لردگان، گردشگاه زیبای (پروز) با طبیعت بهشتی خود در امتداد دره ای سبز در استان کهکیلویه و بویراحمد قرارگرفته است. فضای دنج و خلوت، سایه سار درختان بلند و قد کشیده این پارک، چشمه های زلال متعدد به علاوه شالیزارهای پراکنده و درختان جنگلی اطراف، تصویری زیبا از طبیعت خداوندی را جلو چشم هر بیننده ای به نمایش می گذارد.

به طوری که کمتر گردشگر و بازدید کننده ای است که یکبار دیدن میل بازدید مجدد در دلش موج نزند و مسحور صحنه ها و مناظر زیبای این طبیعت دست نخورده نگردد. این پارک جنگلی فضای بسیار مناسبی برای استراحت و گردش خانواده ها و اردوهای دانش آموزی و دانشجویی است.

پارک جنگلی پروز استان کهکیلویه و بویراحمد

گردشگاه سیاسرد استان کهکیلویه و بویراحمد

چشمه سیاسرد در ۵ کیلومتری شهر بروجن استان کهکیلویه و بویراحمد قرار گرفته است. هوای خنک و مطبوع و درختان زیبا و کهن سال اطراف این چشمه مکانی بسیار زیبا برای تفرج و استراحت ساکنین شهر بروجن و سایر گردشگران بوجود آورده است. به طوری که همه روزه به ویژه در روزهای تعطیل این مکان شاهد گشت و گذار تعداد زیادی از مسافران و گردشگران است. فضا سازی های مناسب و سهل الوصول بودن میل به بازدید از این گردشگاه را دوچندان کرده است.

گردشگاه سیاسرد استان کهکیلویه و بویراحمد

پل تاریخی زمانخان استان کهکیلویه و بویراحمد

این پل در مجاورت شهر سامان در استان چهارمحال و بختیاری استان کهکیلویه و بویراحمد واقع شده است. تفکر اولیه ساخت این پل در این مکان به دوره ساسانیان بر می گردد. این پل به دستور زمانخان یکی از سران این قشقایی که زمانی دامنه کوچ آن ها تا منطقه می رسید بر روی رودخانه زاینده رود احداث گردید.

دهکده سیاحتی زاگرس که دارای واحدهای اقامتی و مشرف به زاینده رود و پل زمانخان است در مجاورت این پل بنا شده است. قرار گرفتن این پل بر روی آب های زاینده رود و وجود مناظر طبیعی چشمگیر اطراف در کنار اقدامات عمرانی انجام شده، این منطقه را به یکی از قطب های گردشگری استان چهارمحال  و بختیاری تبدیل کرده است.

پل تاریخی زمانخان استان کهکیلویه و بویراحمد

غار سراب استان کهکیلویه و بویراحمد

غار سراب در ۵۶ کیلومتری جنوب غربی شهرکرد و حدود ۷ کیلومتری شهر (باباحیدر) شهرستان فارسان در استان کهکیلویه و بویراحمد مسیر دره ای زیبا و معتدل، در مجاورت روستای امیدآباد قرار گرفته است. از انتهای جاده آسفالته تا دهانه غار باید حدود ۱۵ دقیقه پیاده روی کنید.

این غار شگفت انگیز دو دهانه دارد و به دلیل وجود موانع طبیعی بیش از ۶۰۰ متر از آن قابل دسترسی نیست. از یکی از دهانه های غار، آبی خروشان و خنک بیرون می آید و ارتفاع سقف غار در بعضی از نقاط به ۱۵ متر می رسد در دالان طویل غار قندیل های آهکی زیبا به وفور وجود دارد.

غار سراب استان کهکیلویه و بویراحمد

کمربند سبز حاشیه زاینده رود

تمامی مسیر حاشیه زاینده رود از سامان تا قراقوش (نزدیک سد زاینده رود) استان کهکیلویه و بویراحمد دارای مناظر زیبا و چشم نواز است که از ترکیب رودخانه، باغ های سرسبز دوطرف جاده و هوای پاک بوجود آمده است. این مسیر بدلیل وجود مجموعه های تفریحی در محل پل (زمانخان)  شرایط اقلیمی مساعد در حدود ۹ ماه از سال و دسترسی نزدیک به مرکز استان و شهرهای استان اصفهان همیشه مورد توجه گردشگران بوده است.

در انتهای این مسیر سد و دریاچه زاینده رود وجود دارد که به نوبه خود زیباست. در این مسیر زاینده رود هنوز از مناطق صنعتی عبور نکرده و رنگ آبی و تمیز آب همراه با هوای مطبوع و باغ های سرسبز اطراف آن بسیار دلپذیر است.

کمربند سبز حاشیه زاینده رود

ایجاد شده با ♥ توسط تیم اکو تور

 


از من بپرس
از من بپرس!