جاذبه های گردشگری قشم

جاذبه های گردشگری قشم

فهرست

جاذبه های گردشگری قشم

جزیره قشم یکی از زیبا ترین جاذبه های گردشگری را دارد که در قسمت پایین به همه آنها می پردازیم

غار خربس در جاذبه های گردشگری قشم

غارها، یکی از پدیده‌های جالب و شگفت انگیز دوره‌های زمین‌شناختی هستند. غار زیبای خربس که نمونه‌ای از این پدیده‌های طبیعی است؛ در پانزده کیلومتری قشم، در سمت راست جاده قشم به روستای خربس و روستای رمچاه قرار دارد.در دل ارتفاعات روستای خربس، آثاری از معماری صخره‌ای دیده می‌شود که به عقیده برخی از محققین، نیایشگاه پیروان مهرپرستی و یا پرستشگاه آناهیتا (خدای آب) بوده است. ما در کشوری زندگی می‌کنیم که به خاطر موقعیت جغرافیایی و اقلیم خاص، دارای تاریخ پرفراز و نشیب و جالبی است. در جای ‌جای این خاک، آثار و دیدنی‌های بی‌نظیری وجود دارد که اکثر آن‌ها برای مردم ایران ناشناخته هستند. یکی از این مکان‌های دیدنی و زیبا و تأمل‌برانگیز غار خربس در جزیره قشم است که با معماری صخره‌ای و عالی خود، گوشه‌ای از تاریخ این مرز و بوم را روایت می‌کند.طبق بررسی‌ های انجام‌شده روی محوطه باستانی خربس، قدمت این اثر به دوره مادها می‌رسد . غارهای خربس، بر پیشانی کوهی مشرف ‌به ساحل جنوبی جزیره قشم واقع شده است که ۴ دهانه غار از درون به ‌هم ‌پیوسته در ارتفاع ۲۰ تا ۳۰ متر آن به چشم می‌خورد که به غارهای خربس شهرت دارند. این غارها که از پدیده‌های کهن زمین‌شناختی به شمار می‌روند؛  همراه با دیگر پدیده‌ها و کوه‌ها و خود جزیره قشم، دنباله چین ‌خوردگی‌های رشته ‌کوه‌ های زاگرس هستند که در هزاره‌ های گذشته از زیر آب سر برآورده‌اند.این غارها، از درون، با وجود مجموعه دهلیزها و تالارها و اتاق‌های متعدد به ابعاد  ۵/۵*۴ متر و چشمه ‌ها و روزنه ‌های گوناگونی که رو به شمال و جنوب قرار دارند مؤید حضور مردمانی از دوره‌های کهن در این جزیره هستند. پیداست که دست آدمیان به ‌مرور زمان و به‌ منظور کاربردهای گوناگون، شکل و سیمای این غارها و دیواره‌های آن ‌ها را دگرگون ساخته و مناسب نیاز های خود درآورده است. ساختار راز آمیز این غارها و قرار گرفتن آن بر بلندی، این عقیده را دامن زده که اینجا در روزگار مادها نیایشگاه مهر و محلی برای ستودن الهه میترا بوده است. مهم‌ترین ویژگی آن‌، که تعجب و شگفتی هر بیننده را برمی‌انگیزد و آن را رمز آلود نموده، معماری صخره‌ای غار است.درباره‌ ی شباهت این غار، با سایر غارهای دیگر در اقصی نقاط ایران می توان به موارد زیر اشاره کرد:

این مجموعه، از نظر نماسازى، با معبد یا آرامگاه صخره‌اى «کلات خورموج» در دامنه‌ی‌ کوه مُند بوشهر شباهت بسیار دارد. هم ‌جوارى این محل با شهر باستانى خربز نشان مى‌دهد که در دوره‌ی‌ مادها یک تمدن بزرگ پیشرفته در جزیره‌ی قشم وجود داشته است. غارهاى خربس را به لحاظ شکل و ساختار با دخمه ‌هاى آذربایجان، کردستان، لرستان، بوشهر، اهواز و شوشتر مقایسه مى‌کنند. غارهاى خربس به‌ویژه ازنظر فضاهاى درونى، شکل و طرح اولیه خود را حفظ کرده و به همان صورت کهن خود باقى ‌مانده است.غارهاى خربس را بعضى معبد مهرى مى‌پندارند، بعضى آن را استودان (جاى نگهدارى استخوان‌هاى مردگان پس از مرگ، در آیین زرتشت) مى‌دانند و حدسى که قریب‌ به ‌یقین مى‌تواند باشد این است که این حفره‌ها در دل صخره‌ها، اگر استودان (استخوان دان) دوره‌هاى پیش از اسلام نباشد، به‌طور مسلم پناهگاه‌هایى است براى مردم بى‌دفاع که روزگارى در دشت هموار خربز زندگى مى‌کرده‌اند و دزدان دریایى با یورش، امان آن‌ها را بریده بودند. ناچار، آنان این حفره‌هاى در هم را که از درون با یکدیگر مرتبط هستند در دل این دیواره به‌صورت غارهایی به وجود آورده‌اند تا به هنگام احساس خطر بتوانند کودکان، زنان و پیرمردها را درون آنها اسکان دهند.این غار دیدنی در پانزده کیلومتری شهر قشم در سمت راست جاده قرار دارد و هر روز پذیرای گردشگران است.در صورتی که تمایل دارید به جزیره قشم ، سفری داشته باشید به شما توصیه می کنیم که حتما از این غار تاریخی نیز بازدید نمایید.

غار خربس 5

دره ستاره ها قشم

دره ستارگان از پدیده‌های منحصربه‌فرد زمین‌شناسی به حساب می‌آید که در فهرست عجایب هفت‌گانه قشم قرار دارد و با قدمتی بیش از دو میلیون سال، چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. این دره که تعداد نمونه‌های مشابه آن در دنیا زیاد نیست، یکی از جاذبه‌های اسرارآمیز و جالبی است که شامل مخروط‌های نوک‌تیز، ستون‌های عظیم و دیواره‌های بلند می‌شود. این پدیده طبیعی در اثر فرسایش ناشی از رگبارهای فصلی، آب‌های سطحی و تندبادها شکل گرفته‌ است و لایه و حفره‌های متعددی در درون هر ستون این دره وجود دارد که هوا به‌راحتی به درون آن‌ها نفوذ می‌کند. همین ویژگى‌های دره ستارگان باعث شده است که این دره به‌عنوان بخشى از ژئوپارک قشم در میراث یونسکو ثبت شود. جالب است بدانید که ژئوپارک قشم تنها ژئوپارک خاورمیانه به شمار می‌رود.زیبایی بی‌بدیل دره ستارگان باعث شده است که به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی قشم به شمار آید و گردشگران زیادی در طول سال از آن دیدن کنند. اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که تاکنون فرصت سفر به قشم برایتان پیش نیامده است، با این مقاله همراه شوید تا اطلاعات بیشتری از دره ستارگان به دست آورید.

14413

هرآنچه باید درباره دره ستارگان بدانید:

  • دره ستارگان قشم شاهکار طبیعت
  • دره ستارگان قشم کجاست؟
  • جن در دره ستارگان قشم
  • دره ستارگان قشم در شب
  • تفریح های دره ستارگان
  • بهترین زمان سفر به دره ستارگان

دره ستارگان قشم؛ شاهکار طبیعت

دره ستارگان از پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری قشم، ژئوسایت‌ها در ژئوپارک قشم است که مردم محلی به آن، «استاله کفته» یا «استار افتیده» به‌معنای «ستاره افتاده» می‌گویند. در واقع بومی‌های این منطقه معتقدند که برخورد یک ستاره (شهاب سنگ) به زمین، باعث پرتاب‌شدن سنگ و خاک به هوا شده که در نتیجه آن این دره شکل گرفته است و به همین دلیل آن را ستاره افتاده نامیده‌اند. دره ستارگان از پرطرفدارترین ژئوسایت‌ها در ژئوپارک قشم استواقعیت از این قرار است که این ژئوسایت کم‌نظیر در اثر عملکرد ناهمگن عوامل فرسایشی مانند آب، باد و فشارهای وزنی بر طبقه‌های مختلف زمین به وجود آمده است. تاثیر این عوامل در بخش‌های مقاوم‌تر، کمتر بوده است و در نتیجه پابرجا باقی مانده‌؛ در حالی که بخش‌های سست و نرم تحت‌تاثیر فرسایش، از بین رفته‌اند. قدمت این دره به دوره زمین‌شناسى سنوزوئیک در حدود دو میلیون سال قبل می‌رسد. اشکال هندسی دره ستارگان از جنس ماسه، سنگ و سیمان آهکی است.دیواره‌های این دره از دو جنس کاملا متفاوت تشکیل شده‌اند که شامل یک لایه ضخیم و تقریبا نرم به رنگ کرم تا خاکستری روشن در زیر می‌شود و لایه نازک و سختی به رنگ سفید تا خاکستری تیره روی آن قرار دارد.لایه سست زیری در برابر عوامل فرسایش به‌سرعت تخریب می‌شود؛ در صورتی که لایه رویی سخت است و با عملکردی مثل یک سپر برای لایه زیری، از آن در برابر فرسایش محافظت می‌کند. در نقاطی که لایه رویی از بین رفته یا شکافی در آن به وجود آمده، فرسایش سرعت بیشتری پیدا کرده و در ادامه منجر به‌شکل‌گیری شکاف‌ها و دره‌های کوچک شده است.ستون‌هایی در برخی نقاط دره به چشم می‌خورد که شکل سوزنی و باریک دارند. علت این موضوع را می‌توان حرکت چرخشی و سیلابی آب باران‌های فصلی در اطراف ستون‌ها یا دیواره‌های قدیمی دانست. ضمن اینکه وجود یک کلاهک مقاوم روی بخشی از لایه زیری باعث شده است که این بخش به‌شکل ستون حفظ شود؛ هرچند که اطراف آن به‌خاطر نداشتن لایه محافظتی از بین رفته است.به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که لایه‌های موجود در این دره بسیار حساس و شکننده هستند و حتی وزن انسان روی آن‌ها می‌تواند مقاومت لایه سخت رویی را کاهش دهد، درزهای بسیار ریز و باریکی در ساختار آن‌ها به وجود آورد و حتی به فروریختن ناگهانی این لایه‌ها بینجامد. به همین دلیل راه‌رفتن روی این لایه‌ها بسیار خطرناک است و اثرات جبران‌ناپذیری به این میراث زمین‌شناختی کم‌نظیر وارد خواهد کرد.با توجه به سست‌بودن جنس لایه‌ها احتمال می‌رود که پس از بارندگى شدید، تغییرات درخور توجهی در مورفولوژى (ریخت‌شناسی) دره اتفاق بیفتد.در برخی قسمت‌ها و حفره‌های دره ستارگان، خاک سرخی دیده می‌شود که ممکن است کره مریخ را در ذهن تداعی کند و جذابیتی دوچندان برای علاقه‌مندان داشته باشد.صدف‌هایی در بالای تندیس‌های سخت ماسه‌ای و صخره‌ای مشاهده شده است که نشان می‌دهد این منطقه در گذشته‌های دور، زیر دریا بوده است.

دره ستارگان قشم کجاست؟

دره ستارگان از جاهای دیدنی جاذبه های گردشگری قشم است که در ضلع شمالى جزیره قشم و در نزدیکى روستایی به نام برکه خلف قرار دارد. اگر از شهر قشم به‌طرف ساحل جنوبى جزیره بروید، به روستاى مذکور مى‌رسید که در پنج کیلومترى ساحل جنوبى جزیره واقع شده است و زیباترین جلوه‌هاى فرسایش در جزیره را می‌توانید در شمال این روستا به نظاره بنشینید.

  • زمان بازدید: در نیمه اول از ساعت هشت صبح تا هفت عصر و نیمه دوم سال از هشت صبح تا هشت شب
  • هزینه بازدید: ۵۰۰۰ تومان برای اتباع ایرانی
  • آدرس: جزیره قشم، روستای برکه خلف

جن در دره ستارگان قشم

طبق افسانه‌های مردم محلی قشم، دره ستارگان محل زندگی اجنه و ارواح است که شب‌ها در آن رفت‌وآمد می‌کنند. بسیاری از مردم بر این باورند که صداهای عجیب‌وغریبی که شب‌ها از این دره به گوش می‌رسد، به‌دلیل حضور این موجودات است و از همین رو ورود گردشگران به دره ستارگان در شب را توصیه نمی‌کنند.محققان زمین‌شناسی علت این صداها را پیچیدن باد در روزنه‌ها و حفره‌های پرتعداد صخره‌ها می‌دانند که هنگام عبور از این دالان‌ها و ستون‌ها، صدای خاصی تولید می‌کند.

دره ستارگان قشم در شب

دره ستارگان با صخره‌های باشکوه و رمزآلود خود، سکوت و آرامشی را برای گردشگران به ارمغان می‌آورد که می‌توانند تا ساعت‌ها غرق در این شاهکار آفرینش شوند. علاوه بر این، در شب‌هاى مهتابى سکوت همه جا را فرامی‌گیرد و درست مانند کویر که احساس می‌کنید، ستاره‌ها دست‌یافتنی هستند، آسمان و ستاره‌های پرنور بالای این دره، نزدیک به زمین به نظر می‌رسند. دره‌ ستارگان واقعا مملو از ستاره است و در شب‌هایی که از هوای ابری و غبارآلود خبری نیست، ستاره‌ها به‌حدی زیاد هستند که حس می کنید با درزا کردن دست می‌توانید آن‌ها را بچینید.این تنها شباهت دره ستارگان به کویر نیست و اکثر تندیس‌های آن خاکی هستند و کلوت‌های کویر لوت را در ذهن تداعی می‌کنند. برخلاف اعتقاد اهالی که شب‌ها به دره نمی‌روند، گردشگران می‌توانند شب‌های بسیار دلنشینی را در این دره تجربه کنند.

تفریح های دره ستارگان

گشت‌وگذار در جاذبه های گردشگری قشم: 

در دره ستارگان، مسیر تردد با سنگ‌ریزه مشخص شده است تا راهتان را گم کنید. مسیرهای باریک و پهنی در گوشه‌وکنار دره‌ها و ستون‌ها وجود دارد که با نظم خاصشان هر بیننده‌اى را به حیرت وامی‌دارند. اگر مسیر سنگ‌چین را ادامه دهید، به دو صخره بزرگ در ورودی دره می‌رسید که ظاهری مثل یک دروازه‌ بزرگ دارند.تندیس‌های این دره به اشکال مختلفی از فیل و تمساح تا عقاب و… به نظر می‌رسند که تماشای آن‌ها خالی از لطف نیست. همچنین ستون‌های بلند، تیغه‌ها و مخروط هاى نوک‌تیز در دره ستارگان خودنمایی می‌کنند که رد فرسایش روی آن‌ها کاملا مشهود است. درزهایی نیز در برخی از این دیواره‌ها وجود دارد که ظاهری جذاب و در عین حال ترسناک دارند و شما را محو تماشای خود می‌کنند.در ادامه مسیر به بام دره می‌رسید که بر فراز آن می‌توانید نمایی متفاوت از دره ستارگان را تماشا کنید و از این همه زیبایی لذت ببرید. در کنار مشاهده شگفتی‌های دره، این لحظه‌های ناب را ثبت کنید تا برای همیشه همراهتان باشد. در صورتی که به بالای دره بروید، کل دره زیر پایتان خواهد بود و می‌توانید عکس‌های فوق‌العاده‌ای بگیرید.در دره‌ ستارگان از مردم محلی که برای گذراندن آخر هفته‌شان به دره آمده‌اند تا عکاس‌های حرفه‌ای و گردشگرهای ایرانی و خارجی را خواهید دید که مشغول عکاسی و گردش در این محل هستند.

خرید صنایع دستی: 

غرفه کوچکی در دره ستارگان وجود دارد که می‌توانید صنایع دستی ساخته‌شده از صدف و گوش‌ماهی، لوازم تزیینی و… را به‌عنوان یادگاری ارزشمند برای خود یا عزیزانتان خریداری کنید.

صنایع دستی قشم

موزه سنگ: 

این موزه در ساختمان پذیرمان دره قرار دارد و گردشگران با بازدید از آن می‌توانند ضمن آشنایی با سنگ‌ها و کانی‌های جزیره‌های قشم، هرمز و هنگام اطلاعات بیشتری درباره زمین‌شناسی منطقه کسب کنند. ۴۸ نمونه سنگ، کانی و سنگواره از جزیره هنگام، هرمز و لارک در موزه سنگ به نمایش درآمده است.

بازدید از روستای برکه خلف: 

روستای برکه خلف که از آن به‌عنوان تمیزترین روستای قشم یاد می‌کنند، در جوار دره ستارگان واقع شده است. در کوچه‌های این روستا به‌سختی زباله پیدا می‌شود؛ زیرا زنان محلی از قدیم، هفته‌ای یک یا دو بار کل روستا را تمیز می‌کنند. علاوه بر تمیزی معابر و خانه‌های روستا، مجموعه لباس‌های سنتی و رنگارنگ هنر دست زنان جزیره در گوشه‌ای از روستا نگهداری می‌شود که نه‌تنها به فروش می‌رسند، بلکه امکان اجاره آن‌ها نیز وجود دارد.در صورتی که به تزیینات حنا روی بدن علاقه دارید، در این روستا می‌توانید به‌ سراغ بانوان هنرمندی بروید که نقوش ذهنی زیبایی را برایتان نقش خواهند زد.

شترسواری: 

در محوطه دره ستارگان، تعدادی شتر وجود دارد که گردشگران در ازای پرداخت پول می‌توانند از شترسواری در این دره لذت ببرند.

شترسواری

بهترین زمان سفر به دره ستارگان

پاییز و زمستان، بهترین فصل بازدید از دره ستارگان است؛ زمانی که آب‌وهوای مساعدی در جزیره وجود دارد. در ماه‌های فروردین و اردیبهشت در بهار نیز هوا معتدل می‌شود و می‌توانید سفر خود را برای آن زمان برنامه‌ریزی کنید.از آنجا که این زیبایی‌های طبیعی در طول میلیون‌ها سال شکل گرفته، باید قدر آنچه در اختیار ما است، بدانیم و ضمن تمیز نگه‌داشتن این محل، با احتیاط رفتار کنیم؛ زیرا خاک دره سست است و با بی‌مبالاتی به‌راحتی در معرض تخریب قرار می‌گیرد.اگر تاکنون از دره ستارگان دیدن کرده‌اید، نظر و تجربه خود را در پایین این مقاله از کجارو با مخاطبان ما در میان بگذارید.

پرسش‌های متداول

دره ستارگان قشم کجاست؟

دره ستارگان در نزدیکى روستای برکه خلف در شرق جزیره قشم قرار دارد.

آیا دره ستارگان جن دارد؟

طبق افسانه‌های محلی، اجنه و ارواح در این محل زندگی می‌کنند که دلیل آن شنیده‌شدن صداهای عجیب‌وغریب در شب‌ها است؛ هرچند محققان علت این صداها را پیچیدن باد در میان صخره‌های دره می‌دانند.

دره ستارگان چگونه شکل گرفته است؟

دره ستارگان در اثر عوامل فرسایشی مانند آب، باد و فشارهای وزنی به وجود آمده است.

چرا این محل دره ستارگان نام دارد؟

مردم بومی‌ معتقدند که برخورد یک ستاره به زمین، منجر به پرتاب‌ سنگ و خاک به هوا و متعاقبا شکل‌گیری دره شده است.

1275 3e2bcb1d1aca704335201d0bc7d3ee00 l

جزایر ناز

جزایر ناز در جاذبه های گردشگری قشم از جاهای دیدنی استان هرمزگان است و در جنوب شرق جزیره قشم قرار دارد. این جاذبه شگفت‌انگیز که یکی از سایت‌های ژئوپارک قشم و یکی از عجایب هفت‌گانه این جزیره به شمار می‌آید، با فرودگاه بین‌المللی قشم ۳۷٫۲ کیلومتر فاصله دارد. فاصله جزایر ناز با اسکله مسافربری شهید ذاکری، ۲۹ کیلومتری (نیم ساعت) و تا بندر لافت (جابه‌جایی همراه با خودرو)، ۶۱ کیلومتر است.

ژئوپارک‌ها مکان‌های دارای پدیده‌های زمین‌شناسی جالب توجه هستند که ممکن است علاوه بر پدیده‌های زمین‌شناسی، دارای آثار تاریخی، بوم‌شناسی، باستان‌شناسی، میراث فرهنگی و طبیعی دیگر نیز باشند. ژئوپارک جزیره‌ قشم نخستین و تنها ژئوپارک خاور‌میانه است که در سال ۲۰۰۶ میلادی در شبکه‌ جهانی ژئوپارک‌ها (GGN) در یونسکو به ثبت رسید. ایران پس از از چین، مالزی، کره، ژاپن و ویتنام، ششمین کشور آسیایی است که ژئوپارک دارد.

4202565 631

جزیره هنگام

جزیره هنگام در جاذبه های گردشگری قشم، جزیره‌ای کوچک و دیدنی در خلیج فارس است که با سادگی خود شما را متحیر خواهد کرد. این جزیره با چهره‌ای بومی و سنتی، میزبان سواحلی کم‌نظیر، دلفین‌های بازیگوش، حیات وحش تماشایی، دریای بی‌کران، نخلستان‌های دیدنی، کوه‌های آهکی و بازاری جذاب است؛ جاذبه‌هایی که طبیعت‌گردان بسیاری را به‌سمت هنگام می‌کشانند.در جزیره هنگام خبری از هیاهوی شهری نیست، هیچ خیابانی وجود ندارد و ماشینی دیده نمی‌شود. مردم هنگام نیز با مهمان‌نوازی سفری به‌یادماندنی را برای شما رقم خواهند زد. هنگام از جاهای دیدنی قشم است که در نزدیکی آن قرار دارد و سفر به آن با قایق سواری در آب‌های خلیج فارس آغاز می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را در سفری با قایق به بازدید از یکی از زیباترین جزایر ایرانی خلیج فارس ببریم.

IMG17304753

جنگل حرا

جنگل حرا در جاذبه های گردشگری قشم، یکی از جاذبه‌های خاص ایران و از جلوه‌های بی‌نظیر طبیعت است که برای دیدن آن باید با قایق به دل آب‌های شور خلیج فارس بزنید. این جاذبه که شهرتی جهانی دارد، جزو میراث طبیعی کشور به شمار می‌رود. جذابیت‌ جنگل حرا زمانی است که این درختان در‌ آب فرو رفته‌اند و با پایین آمدن سطح آب، جنگل شگفت‌انگیزی مشابه فیلم‌های علمی-تخیلی از آب بیرون می‌زند و هر بیننده‌ای را حیرت‌زده می‌کند.جنگل حرا که در شمال غرب جزیره قشم خودنمایی می‌کند، از جنگل‌های پنجگانه استان هرمزگان و یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره ایران به شمار می‌رود. با کجارو همراه شوید تا اطلاعات بیشتری از جنگل حرا در اختیارتان قرار دهیم؛ جاذبه‌ای که یکی از عجایب هفت‌گانه قشم محسوب می‌شود.

جنگلحرا

تنگه چاهکوه جاذبه های گردشگری قشم

درۀ چاه‌کوه (یا تنگهٔ چاه‌کوه) یکی از جاذبه‌های طبیعی جزیرۀ قشم در استان هرمزگان است.این دره در فاصلهٔ ۷۰ کیلومتری شهر قشم و در کنار روستای چاهو شرقی بخش شهاب قرار دارد.درۀ چاه‌کوه به عمق ۱۰۰ متر نمایشی از فرسایش سنگ‌های رسوبی است و بخشی از ژئوپارک قشم محسوب می‌شود که به تأیید یونسکورسیده‌است.

تنگه چاهکوه

علت نام‌گذاری

احتمالاً استفاده از نام چاهکوه برای این دره به وجود چهار حلقه چاه در نقطه آغاز آن بازمی‌گردد. گفته می‌شود علت شهرت این دره به نام چاه‌کوه به دلیل وجود سه یا چهار چاه در دل آن است که در زمان‌های دور به دست اهالی روستای چاهو شرقی برای تأمین آب شیرین کنده شده‌است.با توجه به گرم و خشک بودن آب‌وهوای منطقه، آب شیرین ذخیره‌شده ارزش بالایی دارد و این چاه‌ها محل ذخیره آب باران بوده‌است.

ویژگی‌ها جاذبه های گردشگری قشم

چاه‌کوه دره‌ای به عمق ۱۰۰متر است که نمایشی از فرسایش سنگ‌های رسوبی است. این دره با حفره‌ها و دالان‌ها و اشکال اعجاب‌آور در دیواره‌های خود گردشگران را مبهوت می‌کند. نظیر این پدیده زمین‌شناسی در آلمان، انگلیس، چین، آمریکا و چند کشور دیگر وجود دارددره چاه‌کوه، در دل یک کوه سنگی یکپارچه قرار گرفته که به شکل ضربدر برش خورده‌است. چاه‌کوه در ابتدا عریض و با دیواره‌های بلند در برابر دیدگان مخاطب ظاهر می‌شود، ولی به تدریج از عرض آن کاسته تا جایی که عبور از میان آن دشوار می‌شود این درحالی است که ارتفاع دیواره‌ها همچنان زیاد است.وجود شیارها و خطوط فرسایش موازی و همچنین حفره و تاقچه‌ای بدنه این دره و نیز وجود جوی‌های سنگی در کف دره، موجب شده تا تنگه چاه‌کوه هر بیننده‌ای را تحت‌تأثیر قرار دهد.چاه‌کوه دره‌ای است با احجام و تندیسها و پوشیده از صدها حفره و کاسه و تاقچه بر بدنهٔ عمومی آن با جوی‌های سنگی و چاه‌های آب که از یورش باد، بارش باران‌های تند و تابش آفتاب داغ پدید آمده‌است.باد، آب باران و بارش‌های سیل‌آسا و شدید از مهم‌ترین دلایل وجود این حفره‌های زیاد در میان دیواره چاهکوه است. سنگ‌های چاهکو دارای آهک یا بی کربنات کلسیم است که اسید آب باران دلیل حل شدن آنها و ایجاد شکاف‌ها و حفره‌های کوچکی در میان آنها شده و این حفره‌ها در طول چند میلیون سال بزرگ‌تر شده و تبدیل به دالانه‌هایی شده‌اند.این دره از چهارسو، چهارتنگه دارد که در جاهایی دیواره‌ها به هم می‌رسند و فاصله ۲ دیواره از هم شاید به حدود نیم متر برسد.به نظر می‌رسد این دره و دره‌های مشابه اطراف آن مربوط به شکستگی‌های طاقدیس بزرگی باشند که بر ایجاد گنبد نمکی نمکدان هم نقش داشته‌است. جنس سنگ‌های چاه‌کوه، از سنگ‌های رسوبی موسوم به سنگ‌های آهکی و مربوط به رشته کوه زاگرس می‌شوند که جزو یکی از ۳ گروه سنگ‌های موجود در طبیعت (رسوبی، آذرین و دگرگونی) قرار می‌گیرد. در دیواره‌های دره چاه‌کوه، فرسایش آبی و انحلال، شیارهای عمیق و طویل و انواع حفره‌های عدسی، قاشقی و کروی شکل را حفر کرده‌اند.طرح‌ها و اشکالی که روی دیواره‌های این تنگه زیبا نقش بسته هر بیننده‌ای را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. اشکالی که خیال‌انگیز و رویاگونه‌اند و مانند آثار هنری ارزشمندی شده‌اند که به دست هنرمند توانایی به وجود آمده‌اند.ورودی دره شمالی جنوبی از سمت شمال عریض‌تر و کم‌شیب‌تر است و شکل کمابیش U مانندی را نشان می‌دهد. هرچه به سمت جنوب پیش می‌رویم دره کم‌عرض‌تر شده و شیب آن افزایش می‌یابد و در انتها به شکل V درآمده و سخت‌گذر می‌شود.جنس دیواره‌ها عمدتاً از ماسه سنگ آهکی سست بوده و به دلیل وجود میان لایه‌های مارن قرمز، [سیلت] و آهک شاهد انحلال و فرسایش‌های شدید در این بخش‌ها هستیم به گونه‌ای که در تمامی طول دیواره دره حفره‌های متعدد کوچک و بزرگ نمایان هستند.در حوالی روستای چاهو در کناره شمالی بخش غربی جزیره دو دره عمود برهم با دیواره‌های عمودی بلند دیده می‌شوند که مورفولوژی شبه کارستی را نشان می‌دهند. در کف یکی از دره‌ها که امتداد تقریباً شمالی جنوبی دارد حفره‌های کم عمق و نیمه عمیق چاه مانندی وجود دارند که محل انباشت و ذخیره آب‌های جاری شده در دره‌ها بوده و مورد استفاده اهالی منطقه قرار می‌گیرند.

 

2168767

غار نمکدان جاذبه های گردشگری قشم

غار نمکدان که به نام‌های غار نمکی ۳N، غار نمک قشم و غار سه مرد برهنه (به انگلیسی: ۳N Cave / Cave of three nudes) نیز معروف است در جزیرهٔ قشم و طولانی‌ترین غار نمکی جهان استطول کشف‌شدهٔ این غار ۶٬۶۰۰ متر است. به علت صعب‌العبور بودنِ بعضی از قسمت‌های غار و ناشناخته و کشف نشده ماندنِ بعضی از قسمت‌ها، هنوز طول نهایی آن مشخص نیست و انتظار می‌رود بیشتر از این باشد.این غار در ادبیات محلی به غار نمکدون یا غار کانی نیز معروف است که دلیل آن قرارگیری روستای کانی در نزدیکی آن و در محدودهٔ ژئوسایت نمکدان است

غار نمکدان قشم

علت نامگذاری غار سه مرد برهنه

نام اولیه این غار به نام غار سه مرد برهنه هست و داستان این نامگذاری به این علت است که سه متخصص اهل جمهوری چک وارد این غار برای کشف و نقشه‌برداری می‌شوند و در عمق غار به جایی می‌رسند که آب نمک غلیظ بود و راهی به جز شنا برای رفتن به آن سمت غار نبود، این سه متخصص از آنجایی که تجربه داشتند که اگر با لباس به آب نمک بروند و بعد از آن به راه رفتن در سطح غار ادامه بدهند به علت رسوبات نمک در لباس و سفت و سخت شدن لباس و چسبیدن به بدنشان قادر به راه رفتن نخواهند بود و لباسشان مثل یک تیکه چوب می‌شود، پس کاملاً برهنه شدند تا بتوانند از آب نمک عبور کنند برای کشف ادامهٔ غار. به همین علت چون این سه مرد به صورت برهنه این غار را کشف و نقشه‌برداری کرده‌اند اسم این غار را غار سه مرد برهنه (به چکی JESKYNĚ TŘÍ NAHÁČŮ و انگلیسی ۳N Cave یا Cave of three nudes) گذاشتند

ثبت در میراث طبیعی ایران

این غار با نام غار نمکی ۳N در تاریخ ۱۳۹۰/۱۰/۰۸ با شماره ثبت ۱۷۳ به ثبت فهرست میراث طبیعی ایران رسید.

ثبت جاذبه های گردشگری قشم در یونسکو

غار نمکدان به عنوان یکی از ژئوسایت‌های ژئوپارک قشم، از سال ۱۳۸۵ به عضویت شبکهٔ جهانیِ ژئوپارک‌های تحت حمایت یونسکو درآمده‌است.این غار دارای پتانسیل بالایی است و امید می‌رود تلاش‌ها ادامه یابد و طولانی‌ترین غار نمکی جهان به صورت مستقل هم در یونسکو به ثبت برسد.

7413b911 32d8 460c bb89 229154d5fcfd

سینما دریا جاذبه های گردشگری قشم

پارک ساحلی سینما دریای قشم در انتهای بلوار امام قلی خان واقع شده ، زمانی که شما به کنار ساحل برای قدم زدن و یا نشستن می روید تا از دیدن دریا لذت ببرید صندلی ها ، تخت ها و آلاچیق برای رفاه شما قرار داده شده است ، شما میتوانید در این پارک جذر و مد دریا را مشاهده کنید، روز ها آب دریا از شما دور و شب ها نزدیک و نزدیک تر می شود . شب ها منظره عبور قایق ها و کشتی ها و چراغ های جزیره لارک از این پارک ساحلی بسیار خیره کننده و دیدنی است.

ee01f42c d0d6 11eb 80b1 fa163ef41a80

روستای برکه خلف

برکه خلف، روستایی از توابع بخش شهاب شهرستان قشم در استان هرمزگان ایران است.روستای برکه خلف یکی از تمیز ترین روستاهای ایران است زیرا اهالی آن با توجه به کمبود آب ، روستا را پاکیزه میکنند و مسئولیت این کار در هر نوبت وظیفه یک خانواده است . این روستا نام خود را در زمان های قدیمی از برکه ای با آب شیرین که برای فردی به نام خلف بوده ، گرفته است. از هنر دستان توانمند دختران و زنان این روستا می شود به گلابتون دوزی ،خوس دوزی و سوزن دوزی اشاره کرد وهمچنین شغل اصلی مردانشان صیادی است و از گونه ای صدف به نام صدف لب سیاه که در حال انقراض است حفاظت میکنند .

جمعیت

این روستا در دهستان سوزا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۱۴ نفر (۶۳خانوار) بوده‌است.

جاذبه های گردشگری قشم

 


از من بپرس
از من بپرس!