جنگل ابر کجاست؟

جنگل ابر کجاست؟

فهرست

جنگل ابر

جنگل ابر کجاست و چگونه به آن برسیم؟

جنگل ابر یکی از مقاصد دیدنی لحظه آخری برای علاقه مندان به تورهای یکروزه و چند روزه است؛ جنگلی پوشیده از ابر با حال و هوای وصف نشدنی که هر شخص علاقه مند به طبیعت را مسحور خود می کند؛ با ما همراه باشید تا در ادامه با این جنگل زیبا آشنا شوید.

جنگل ابر

جنگل ابر نام جنگلی دیدنی با درخت هایی از نوع هیرکانی است که در روستای ابر در بخش بسطام شهرستان شاهرود (استان سمنان) قرار دارد. از اصلی ترین ویژگی های این جنگل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارتفاع زیاد از سطح دریا
  • وجود تنوع زیاد گونه های درختی
  • پایین بودن درجه حرارت و آب و هوای خنک منطقه در فصل تابستان

بهترین فصل برای تور جنگل ابر

درست است که ابرهای این منطقه باعث شهرتش شده، ولی اینطور نیست که همیشه بتوان آنها را دید. بهترین زمان سفر به تور جنگل ابر نیمه اول سال و از اوایل اردیبهشت تا اوایل مهر است. ولی قبل از رفتن به آنجا حتما باید هواشناسی را هم چک کرد. اگر هوای علی آباد کتول در استان گلستان ابری و بارانی، و هوای شاهرود آفتابی باشد، می توان به دیدن ابرها در این جنگل امیدوار بود. ایم ابرها از اوایل ظهر تا نیمه های شب پدیدار می‌شوند.

 برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام در تور جنگل ابر اینجا کلیک کنید. 

معرفی جنگل ابر

نام “جنگل ابر” را از این جهت به این جنگل داده اند که در اغلب مواقع سال، اقیانوسی از ابر آن را در برمی‌گیرد و حال و هوای بی‌نظیری ایجاد می کند. ابرها در این جنگل گاها آنقدر به درخت‌ها نزدیک می شوند که به چشم می آید، انگار جنگل سوار ابرها شده است است. حس و حال قدم زدن در میان درختان این جنگل در زمان احاطه معجزه آسا ابرها مانند این است که انگار میان ابرهای سفید بی انتها و در بهشت گشت و گذار می کنید!

جنگل ابر کجاست؟

چنانچه نام “جنگل ابر” را اینترنت جستجو کنید؛ با عبارت های مختلفی مانند جنگل ابر سمنان، جنگل ابر مازندران، جنگل ابر گلستان و غیره مواجه می شوید. واقعیت این است که جنگل ابر در شهرستان شاهرود (از استان سمنان)، بخش بسطام و روستای ابر واقع شده است. این جنگل در واقع در مرز استان سمنان و استان گلستان قرار دارد اما در برخی وبسایت ها به اشتباه آن را متعلق به استان گلستان و حتی مازندران می دانند!

جنگل ابر

چنانچه بخواهید از تهران به جنگل ابر در شاهرود بروید: ابتدا باید به شهر شاهرود، و سپس باید به سمت شهر بسطام که در ۴۵ کیلومتری شمال شاهرود قرار دارد حرکت کنید و پس از آن به روستای ابر بروید.

دلیل شکل‌ گیری اقیانوس ابر در جنگل ابری سمنان چیست؟

مهمترین علت شکل گیری پدیده اقیانوس ابرها، جغرافیای منطقه است. جنگل ابر بین دو منطقه مرتفع و کم ارتفاع و دو ناحیه کم فشار (دشت گرگان) و پر فشار (منطقه ابر) قرار گرفته که بسیار به یکدیگر نزدیک هستند. اختلاف دما و فشار زیاد باعث شده تا ابرها در ارتفاع نسبتا پایینی قرار بگیرند و دامنه جنگل را مانند اقیانوس مواج در بر بگیرند.

از طرف دیگر این جنگل در منطقه ای از کوه البرز قرار گرفته که ضخامت کوه ها کم بوده و ابرها را پشت دیواری طبیعی گیر می اندازد. ابرها از لابه لای این مانع طبیعی به سمت جنوب حرکت می کنند و متراکم می شوند. به همین خاطر اقیانوسی از ابر را شکل می دهند.

جنگل ابر

بهترین زمان بازدید از جنگل ابر

جنگل ابر عموما همیشه قابل بازدید است و می توان از آن دیدن کرد. این جنگل در پاییز و زمستان دارای ابرهای بیشتری است و دمای هوای آن در فصول بهار و تابستان، خنک و دلپذیر است! تمام ماه های سال برای بازدید لحظه آخری از جنگل ابر سمنان  مناسب هستند.

جاذبه های گردشگری جنگل ابر

زمانی که در تور لحظه آخری جنگل ابری ثبت نام می کنید می توانید در امنیت و آرامش خاطر و در حضور یک راهنمای مجرب از جاذبه های گردشگری فوق العاده این جنگل دیدن کنید. بهترین مکان های دیدنی در تور لحظه آخری جنگل ابر عبارتند از:

آبشار آلوچال

آبشار آلوچال یکی از جذاب ترین جاذبه های گردشگری لحظه آخری جنگل های ابری سمنان است. این آبشار بزرگ خود از دو آبشار کوچکتر درست شده که از چند صد متری روی یکدیگر می ریزند و در نهایت این آبشار فوق العاده زیبا را می سازند.

برای رسیدن به این آبشار ۲۵ متری در دامنه ها شمالی البرز شرقی، باید یک ساعت در جنگل زیبای ابر پیاده روی کنید. برای رسیدن به آبشار آلوچال باید ۵۰ دقیقه در یک جاده آسفالت حرکت کرده و سپس ۹ کیلومتر را در جاده خاکی شوسه برانید. پس از آن باید ۵ کیلومتر دیگر در جنگل پیاده روی کنید تا آبشار آلوچال را ببینید.

آبشار شُرشُر

اگر مسیر صعود خود را در جنگل کوهستانی ادامه دهید با آبشار زیبایی به نام شرشر روبرو خواهید شد. زمانی که این آبشار را می بینید تازه متوجه می شوید که ارزش تحمل کردن سختی مضاعف و کوهنوردی بیشتر را داشته است. اگر پای کوهنوردی دارید، توصیه می کنیم لحظه آخری حتما به دیدن آبشار شرشر هم بروید.

دالان بهشت

در مسیر رسیدن به آبشار آلوچال از منطقه شگفت انگیزی به نام دالان بهشت عبور خواهید کرد. دالان بهشت قسمتی از جنگل ابر است که از درختان در هم تنیده تشکیل شده و گذرگاهی رویایی را شکل داده است.

چشمه ها

برای خیلی از افراد چشمه های جنگل ابر یکی از بهترین جاذبه های گردشگری به شمار می رود. اگر شما هم عاشق دیدن چشمه های بکر هستید بهتر است بدانید که جنگل ابر دارای بیش از ۳۰ چشمه گوناگون و بکر است. چشمه ترش و قطری هم از جمله آنها هستند. معمولا کنار این چشمه ها مکان ایده آلی برای برپایی کمپ هستند.

قلعه ماران

قلعه ماران یکی از مهمترین دیدنی های تور طبیعت گردی لحظه آخری جنگل ابر است. برای دیدن این قلعه باستانی و شگفت انگیز، به راهنماهای بومی و تجهیزات کوهنوردی مناسب نیاز دارید. بسیاری از افراد ترجیح می دهند لحظه آخری در طبیعت تور جنگل ابر سری هم به این قلعه بزنند. سر تخت ها، تلکا تخته و تخته کمر قلعه از دیگر جاذبه های باستانی جنگل ابری سمنان هستند.

روستا گردی

یکی از برنامه های جذاب و لحظه آخری جنگل های ابری سمنان، گشت و گذار در روستاهای بکر اطراف است. روستای ابر و روستای شیرین آباد از جمله دهکده های نزدیک این جنگل هستند که می توانند اوقات خوشی را برای شما رقم بزنند. خریدن سوغاتی های محلی و خوراکی های طبیعی اصل یکی از دلایل مهم گردشگران برای بازدید از این روستاهاست.

جنگل ابر

نکات مهم برای شرکت در تور لحظه آخری جنگل ابر

اگر قصد سفر کردن به جنگل های ابری سمنان را دارید و به ویژه اگر اولین بار است که به این جنگل سفر می کنید، اولین توصیه طبیعت تور به شما این است که حتما با تورهای طبیعت گردی حرفه ای این کار را انجام دهید. واقعیت این است که سفر کردن به جنگل ابری سمنان بدون داشتن تجربه، آمادگی، تجهیزات و یک راهنمای حرفه ای می تواند برای شما خطرناک باشد.

مهمترین نکاتی که در حین سفر لحظه آخری به جنگل ابر باید رعایت کنید عبارتند از:

  • تور جنگل ابری لحظه آخری، یک تور طبیعت گردی است. این به معنای آن است که کلی پیاده روی و فعالیت فیزیکی پیش روی شما قرار دارد. پس بدون داشتن آمادگی جسمانی لطفا راهی این سفر نشوید. یادتان باشد که مسیرهای این جنگل ممکن است لغزنده باشند، در طول مسیر نیاز به استفاده از دستشویی صحرایی داشته باشید، پیاده روی های طولانی در پیش است و غیره.
  • پیش از سفر کردن به این جنگل برنامه ریزی های مناسب انجام داده، اقامتگاه خود را رزرو کنید و وسایل مورد نیازتان را آماده نمایید. هرچند زمانی که با تور طبیعت گردی لحظه آخری به این جنگل سفر می کنید بخش عمده ای از این نگرانی ها برطرف می شود.
  • تورهای گردشگری لحظه آخری بدون چک کردن وضعیت آب و هوا راهی این سفر نمی شوند. یادتان باشد که ممکن است این جنگل ها زیر بارش سنگین باران و برف باشند و شرایط سفر به آنها وجود نداشته باشد.
  • از گروه تور طبیعت گردی خود جدا نشوید و تنها در مسیرهای مشخص شده پیش بروید. گم شدن در این جنگل آسان ترین اتفاق ممکن است.
  • حتما تجیهزات مناسب همراه خود داشته باشید. به ویژه کفش و لباس کوهنوردی و لباس گرم.
  • حتما کیسه زباله همراه خود داشته باشید و هرگز محیط جنگل را آلوده نکنید. یادتان باشد که جنگل ابر جزو مناطق حفاظت شده است و نیاز به مراقبت زیادی دارد.

اقامتگاه ‌های جنگل ابر

خوشبختانه توجه توریست های ایرانی باعث شده تا زیرساخت های گردشگری مناسبی در جنگل ابر سمنان پدید بیایند. یکی از این زیرساخت ها نیز مربوط به شکل گیری اقامتگاه های متعدد است. سکونت گاه هایی که می توانید با تور طبیعت گردی لحظه آخری تجربه کنید عبارتند از:

  • اقامتگاه های بوم گردی (دالان بهشت جنگل ابر، پازینه، کومه سبز)
  • خانه مسافرها (کوهنوردان زولان، دهکده زیبای من، خانه دوست، اقیانوس ابر و غیره)
  • کرایه ویلا یا اقامت در خانه های روستایی
  • برپایی کمپ های طبیعت گردی لحظه آخری برای گروه های حرفه ای تر

جنگل ابر

پوشش گیاهی و جانوری جنگل ابر

اگر قصد شرکت در تور لحظه آخری جنگل ابر را دارید بهتر است کمی هم با پوشش گیاهی و به ویژه جانوری این منطقه آشنایی داشته باشید.

جنگل ابری سمنان یک اقلیم اکوتن منحصر به فرد دارد که از ترکیب اقلیم های نیمه بیابانی سمنان و اقلیم جنگلی گلستان تشکیل شده است. این اقلیم منحصر به فرد باعث شده تا پوشش گیاهی و جانوری ویژه ای در این منطقه به وجود بیاید. درخت های این جنگل از نوع هیرکانی هستند.

شما می توانید در این جنگل درختان برگ سوزنی را ببینید که در کنار درختان پهن برگ رشد کرده اند. اتفاقی که در جهان نادر است!

در تاریخ ۲۹ بهمن سال ۹۳، این جنگل منطقه حفاظت شده اعلام شد و در فهرست مناطق چهارگانه سازمان حفاظت از محیط زیست قرار گرفت.

هر چقدر به قسمت های جنوبی تر این جنگل نزدیک می شوید، می بینید که پوشش گیاهی به تنک تغییر پیدا می کند. در حالی که پوشش گیاهی در شمال جنگل انبوه‌ تر است. درخت اورس معروف ترین گونه گیاهی جنگل ابر است که یک نوع درخت سرو به شمار می رود.

سایر گونه های گیاهی در این جنگل شامل درخت های بلوط، ممرز، افرا، توسکا و گیاهان مرتفعی مانند چوبک، اسپرس، آویشن، شبدر و غیره می شود. همچنین گونه های گیاهی نادری همچون نارون، گیلاس وحشی، نمدار، بارانک و سرخدار هم در این جنگل به چشم می خورند. جنگل ابرهای سمنان بانکی غنی از گیاهان دارویی هم هست.

از نظر پوشش جانوری باید بدانید که جنگل ابر سکونتگاه حیواناتی از جمله خرس قهوه ای، گرگ، پلنگ، گراز، شغال، روباه، بز، شوکا، مار و پرندگانی همچون کبک، بلدرچین، عقاب جنگلی، کرکش، شاهین و قرقاول است. پس در هنگام کمپ کردن شدیدا مراقب باشید و از غذا دادن به حیوانت وحشی خودداری کنید.

برای شرکت در تورهای شمال گردی طبیعت تور همین حالا ثبت نام کنید.

جنگل ابر

تهدیدات زیست ‌محیطی جنگل ابر

جنگل ابر هم مانند بسیاری از جنگل های دیگر کشورمان در معرض خطر زیست محیطی قرار دارد. خطراتی که این جنگل را تهدید می کنند عبارتند از:

  • حضور بیش از حد مسافران و رها کردن زباله های انسانی در طبیعت
  • احداث جاده ‌های آسفالت برای دسترسی بهتر گردشگران
  • آتش درست کردن گردشگران و آسیب زدن به درختان
  • قطع بی ‌رویه درختان

بنابراین از شما خواهش می کنیم تا در زمان حضور در جنگل ابری سمنان حتما مراقب رفتارهای خود باشید و به تهدیدات زیست محیطی این جنگل دامن نزنید. خواهشا در جنگل زباله نریزید، آتش های مهار نشده درست نکنید و به زیستگاه طبیعی حیوانات نیز آسیب نزنید.

 توصیه گروه طبیعت گردی لارک

جنگل ابر مکانی دیدنی و بسیار زیباست که دیدن آن حتما ارزش دارد. بدلیل مسیر دسترسی و پیچیدگی که عموما مسیرهای جنگلی دارد، چنانچه قصد دارید با ماشین شخصی به این جنگل سفر کنید حتما از راهنماهای مناسب استفاده کنید چراکه ممکن است در طول مسیر گمراه شوید.

تا زمانی که تور باداب سورت گروه طبیعت گردی لارک به جنگل ابر سفر کنید، تجربه ای ایمن و دلچسب را پشت سر خواهید گذاشت.

جنگل ابر

لحظه آخری، دلت هوس سفر کرده؟ دنبال هتل یا اقامتگاه هستی؟ دلت می خواد که بهترین قیمت رو لحظه آخری دریافت کنی و یه سفر هیجان انگیز داشته باشی؟ دنبال بلیت لحظه آخری می گردی؟ وسوسه شدی لحظه آخری یک تور جذاب ثبت نام کنی؟ خب چرا دست دست میکنی و همه چیز رو به لحظات آخر واگذار کردی؟!

از همین امروز اقدام کن…

اطلاعات تمام این خدمات لحظه آخری در دست ماست! 

ما بهترین تورهای لحظه آخری رو ارائه میکنیم!

میخوای بیشتر بدونی؟ حتما تماس بگیر:

۳۳۲۰۰۵۹۵– ۰۲۱

۰۹۳۸۱۳۴۱۱۹۷

ایجاد شده با ♥ توسط تیم تور لحظه آخری


از من بپرس
از من بپرس!