استان گیلان

استان گیلان

فهرست

استان گیلان

استان گیلان با مساحت ۱۴۷۱۱ کیلومتر مربع در میان رشته کوه های البرز و تالش در شمال ایران جای گرفته است. این استان به واحد جغرافیایی جنوب دریای خزر تعلق دارد و با استان های اردبیل در غرب، مازندران در شرق، زنجان در جنوب و کشور استقلال یافته آذربایجان و دریای خزر در شمال هم مرز و همسایه است. رود سفید تمشک که بین چابکسر و رامسر جاری است، آن را از استان مازندران جدا می کند. رشته کوه های البرز، همانند دیواری در غرب و جنوب گیلان کشیده شده است، به همین سبب، آب و هوای گیلان، معتدل و در اکثر نقاط دارای رطوبت بالایی است.

گیلان مرطوب ترین ناحیه کشور است و سالانه بیش از ۲۰۰۰ میلی متر باران دارد. بخش وسیع گیلان جلگه ای و مابقی کوهستانی است. بیش از ۴۰ رودخانه در گیلان جاری است که مهمترین آنها سفید رود است. گیلان منطقه ای کشاورزی است که مهمترین محصولات آن عبارتنداز: برنج، چای، زیتون، مرکبات، ابریشم، شیر، گوشت، مرغ، ماهی، خاویار، مربا و انواع شیرینی و کلوچه.

استان گیلان یکی از زیباترین مناطق ایران است که هر ساله پذیرای میلیون ها نفر توریست داخلی و خارجی است. جنگل های زیبا و ییلاقات مصفای کوهستان های غرب و شرق گیلان (تالش، ماسوله و البرز) سواحل زیبای دریای خزر (بزرگترین دریاچه جهان) مرداب بین المللی انزلی که از ویژگی های منحصر به فرد گیلان است ده ها مرکز تاریخی، مذهبی و تفریحی شاهد انبوهی از جمعیت بازدید کننده در تمام فصول سال اند.

عکس استان گیلان

موقعیت استان گیلان

شهرهای این استان سرسبز

فومن، لاهیجان، ماسوله، آستانه اشرفیه، آستارا، بندرانزلی، تالش، رودبار، رشت، سیاهکل.

اگر از مطالب استان گیلان راضی بودید در بخش مجله سفر سایت ما دیگر استان های ایران را نیز دنبال کنید.

اماکن تاریخی، مذهبی و طبیعی استان گیلان 

بقعه شیخ زاهد گیلانی استان گیلان

شیخ تاج الدین ابراهیم زاهد گیلانی از مریدان شیخ صفی الدین اردبیلی و از مردان نامی گیلان بوده است. این آرامگاه در نزدیکی شهر لاهیجان واقع شده و ساختمان اصلی آن متعلق به قرن هشتم و یا اوایل قرن نهم هجری قمری است. این بنای تاریخی در بیرون شهر لاهیجان و در روستای زیبای شیخانه ور، بر سر راه لاهیجان به لنگرود و بر دامنه کوه واقع شده است که مکانی زیبا و سرسبز برای تفریح و استراحت مسافران می باشد.

سه طرف بنای اصلی دارای ایوان است. بنای اصلی بقعه از داخل به شکل مربع و به ابعاد ۶۱۰ سانتی متر است و با چهار گوشوار که بر چهار کنج بنا ساخته اند، طاق را جمع کرده به شکل گنبد در آوردند و بقعه بام، سفالین است.

بقعه شیخ زاهد گیلانی استان گیلان

عمارت کلاه فرنگی استان گیلان

این عمارت که در میان پارک شهر رشت استان گیلان (باغ محتشم) جای گرفته، از بناهای زیبای شهر رشت به شمار می آید، رودخانه ی گوهر رود با انحنای خاصی از جنوب ساختمان و باغ، عبور کرده و زیبایی محیط اطراف بنا را دو چندان می سازد. باغ محتشم و عمارت کلاه فرنگی در زمان (محمد صادق اکبر سردار محتشم) ملقب به سردار معتمد ساخته شد.

این عمارت در کنار رودخانه گوهر رود در ضلع جنوبی پارک محتشم با بام سفالی همکف در دو طبقه ساخته شده و فرم ییلاقی آن به صورت دو ۸ ضلعی مربع می باشد که در کنار یکدیگر قرار گرفته اند که در کنار یکدیگر قرار گرفته اند که در کل فرم زیبایی به ساختمان داده اند. علت انتخاب نام کلاه فرنگی بر روی این بنا شباهت فراوانی که طبقه فوقانی این بنا به کلاه سیلیندری (فرنگی) داشته، می دانند.

این عمارت مدت ها محل سکونت حاکمان و فرمانداران شهرستان رشت بود و بارها این بنا تعمیر و مرمت شد. در سال ۱۳۷۴ این عمارت به مدیریت میراث فرهنگی گیلان واگذار گردید و امروزه از آن به عنوان مرکز آموزش هنرهای سنتی استفاده می شود.

عمارت کلاه فرنگی استان گیلان

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی استان گیلان

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی معروف به سردار جنگل در جنوب شهر رشت استان گیلان و در محله سلیمان داراب واقع شده است و از جمله مکان های دیدنی شهرستان رشت به شمار می آید. در حال حاضر، بنایی ساده، اما زیبا قبر میرزا کوچک خان ساخته شده است.

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی استان گیلان

تله کابین لاهیجان استان گیلان

تله کابین شهرستان لاهیجان استان گیلان با طراحی جدید با کابین های ۶ نفره با درب های اتوماتیک و دارای مناظر طبیعی بسیار زیبا می باشد. مسیر این تله کابین در طول افقی حدود ۱۵۰۰ متر اختلاف ارتفاع ایستگاه اول و دوم حدود ۲۱۰ متر، ظرفیت خط ۱۰۰۰ نفر در ساعت با ۵ دکل بین راه که فواصل بین آن ها از ۱۵۰ الی ۶۵۰ متر می باشد. همچنین حداکثر اختلاف ارتفاع کابین تا سطح زمین در بعضی نقاط به ۱۱۰ متر می رسد.

تله کابین لاهیجان استان گیلان

آبشار شیطان کوه و استخر لاهیجان 

استخر لاهیجان در دامنه شیطان کوه استان گیلان که پوشیده از باغات سبز چای می باشد قرار داشته و امروزه یکی از زیباترین مناطق سیاحتی گیلان محسوب می شود. آبشار زیبای شیطان کوه نیز در کنار استخر بزرگ لاهیجان در داخل شهر لاهیجان قرار گرفته که محل استراحت و بازدید علاقمندان به طبیعت می باشد.

آبشار شیطان کوه و استخر لاهیجان 

امامزاده آقا سید جلال الدین اشرف 

سید جلال الدین اشرف، از فرزندان امام موسی کاظم (ع) و برادر امام رضا (ع) است. ایشان در مرکز شهر آستانه اشرفیه استان گیلان قرار دارد. احداث بنای اولیه حرم مطهر به سال ۳۱۱ هجری قمری می رسد، ولی تا کنون چندین بار تجدید بنا شده است. توسعه شهر آستانه مرهون وجود این امامزاده است. هرساله به ویژه در ماه های رمضان، محرم و صفر، ده ها هزار نفر از زائران از نقاط مختلف برای زیارت به شهر مذهبی آستانه سفر می کنند.

امامزاده آقا سید جلال الدین اشرف 

آرامگاه کاشف السلطنه استان گیلان

شاهزاده محمد میرزاملقب به کاشف السلطنه پدر چای ایران، در سفری که در سال ۱۲۷۹ به هند داشت مقداری تخم و نهال چای را با خود به ایران آورده و در لاهیجان به کشف و پرورش آن پرداخت. آرامگاه وی بر روی تپه ای مشرف بر شهر قرار داشته و امروزه موزه چای ایران در استان گیلان می باشد.

آرامگاه کاشف السلطنه استان گیلان

قلعه رودخان یا قلعه هزارپله (فومن) 

رودخان نام قلعه ای است متعلق به دوره سلجوقیان که بر فراز ارتفاعات جنگلی شهرستان فومن استان گیلان در روستای زیبای رودخان ساخته شده و ۲/۶ هکتار مساحت و ۶۵ برج و بارو و دیواری به طول ۱۵۰۰ متر دارد. رطوبت بیش از حد هوا باعث رویش گیاه در لابه لای دیوارهای قلعه و پوسیدگی آنها شده ، اما با این حال در مقایسه با قلعه های دیگر، این قلعه سالم مانده است.

قلعه رودخان قلعه ای عظیم و شگفت انگیز که در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن قرار دارد در قله کوهی در دل جنگل آرمیده است، پس از عبور از شهر فومن، روستاهای گشت، کردمحله، گشت رودخان، سیاه کش، سیدآباد به قلعه رودخان می رسید.

از روستای قلعه رودخان تا خود قلعه طبیعت بسیار زیبا و چشم اندازهای زیادی وجود دارد که توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند، در مسیر صعود به قلعه که این مسیر از پارکینگ ماشین تا خود قلعه حدود ۱۰۰۰ پله می باشد از وسط جنگل های بکر شمال و از لابه لای درختانی با قدمت طولانی که به سمت آسمان قد علم کرده و نور از لابه لای شاخه های این درختان به پایین می ریزد عبور می کند.

ارتفاع این قلعه بین ۶۶۵ تا ۷۱۵ متر از سطح دریا می باشد. در سمت راست قلعه، رودخانه ای به همین نام قرار دارد که از ارتفاعات، سرچشمه گرفته و آب آن از جنوب به شمال در جریان است. کوه نوردی، پیاده روی در جنگل، دیدن مکانی زیبا و تاریخی، تفریح در هوای سالم را می توان از لذت های سفر به قلعه رودخان دانست.

قلعه رودخان یا قلعه هزارپله (فومن) 

رودبار استان گیلان

رودبار با قدمت ۶۰۰۰ ساله مرتفع ترین شهرستان استان گیلان است که در کنار رودخانه سفید رود و در یک منطقه کوهستانی واقع شده است. آثار به دست آمده از حفاری های تپه های مارلیک نشانی از وجود تمدن کهن در این ناحیه می باشد. جمعیت این ناحیه بیشتر مهاجر و از اقوام مختلف مرز گیلان و قزوین و از نژادهای مختلفی چون تالش، کرد، ترک و گیلک تشکیل شده است. از ویژگی های منحصر به فرد این ناحیه ارتفاعات پوشیده از درختان همیشه سبز زیتون است که زیبایی خاصب به این منطقه بخشیده است. علاوه بر این گل ها و گیاهان وحشی و میوه های جنگلی در این منطقه به وفور مشاهده می شود.

رودبار استان گیلان

درخت سرو منجیل استان گیلان

این درخت در دل روستای هرزویل در ابتدای شهر منجیل، در همان جایی که همه سرها به سمت آسیاب های بادی و دریاچه زیبا و خوش منظره ای که از انباشت آب سد شکل گرفته، میچرخد و همه به فکر بادی هستند که همیشه در منجیل میوزد، در سمت چپ جاده، راهی است که به سمت این روستا در شمال منجیل می رود.

درخت سرو هرزویل که در سال ۱۳۶۲ به عنوان یک اثر طبیعی ملی در استان گیلان ثبت شده. ارتفاع این درخت حدود ۳۰ متر و قطر تنه ی آن چهارمتر و مساحت حدودی آن به ۲۶۵ متر مربع می رسد. این سرو زیبا به روایت های مختلف هزارتا سه هزار سال عمر دارد. این سرو کهنسال در سفرنامه ی حکیم ناصرخسرو به سال ۴۳۷ هجری قمری از آن یاد شده، و از جمله مناظر زیبا و چشم اندازهای طبیعی استان گیلان است که در جذب گردشگر جایگاه ویژه ای دارد.

درخت سرو منجیل استان گیلان

پارک جنگلی گیسوم استان گیلان

در منطقه دیناچال در ۵۳ کیلومتری مسیر انزلی استان گیلان به تالش واقع شده است. این مجتمع تفریحی، چشم انداز کوه و جنگل و دریا را باهم دارد. در این مرکز ۳۲ پلاژ مجهز، فروشگاه، طرح شنا و… وجود دارد. شما می توانید با رزرو تور جنگل گیسوم بازدید کاملی از این استان داشته باشید و لذت وصف ناپذیری را تجربه نمایید.

پارک جنگلی گیسوم استان گیلان

پل خشتی لنگرود استان گیلان

این پل روی رودخانه ی لنگرود واقع شده است و آب آن از یکی از نهرهای سفید رود است و از داخل شهر می گذرد. خشته پل یا خشته پورد که بر سر راه قدیم لاهیجان به لنگرود استان گیلان واقع شده است مربوط به دوره تیموری و صفوی می باشد. این پل با آجر و ساروج ساخته شده و دارای دو دهانه فراخ برای عبور کشتی است. این پل ۳۷ متر طول و ۱۲ متر ارتفاع دارد.

پل خشتی لنگرود استان گیلان

چشمه آب شور لاکان استان گیلان

در انتهای جاده رشت _ لاکان استان گیلان، یک جاده خاکی دیده می شود که این نقطه را به شهر صنعتی رشت متصل می کند. در میانه جاده، روستای آقا دانا پیر قرار دارد که در شرق آن، جنگل انبوه و زیبا دامن گسترده است. چشمه آب شور لاکان، در دل این جنگل و در جنوب رشت قرار دارد. مردم منطقه، چشمه را مقدس و آب آن را شفا بخش می دانند و در فصل تابستان برای درمان بیماری های پوستی با آب چشمه حمام می کنند.

چشمه آب شور لاکان استان گیلان

ماسوله استان گیلان

شهرک تاریخی ماسوله با قدمتی بیش از هزار سال در ۲۵ کیلومتری شهر فومن استان گیلان قرار دارد. طبیعت زیبا ، معماری حیرت انگیز و آب و هوای کوهستانی ماسوله جذابیت فوق العاده ای را به این شهرک تاریخی بخشیده است. این شهر تاریخی در وسعتی معادل ۶/۱ هکتار و در چهار محله : خانه بر ، کشه سر ، اسدمحله و مسجد بر شکل گرفته است.

ماسوله دارای بازاری در چهار طبقه میباشد که هر چهار محله بطور مستقل به بافت بازار شهر ارتباط بی واسطه دارند. در حال حاضر در ماسوله بیش از ۳۵۰ واحد مسکونی وجود دارد که در گذشته (حدود صد سال پیش)، این تعداد به ۶۰۰ واحد بالغ می گردیده است. وجود بیش از ۳۳ چشمه عمومی، ده مسجد و پنج امامزاده حاکی از رونق و شکوفائی این شهر در دوره های متاخر می باشد.

شهرت و محبوبیت ماسوله در میان پنج شهر و روستای شگفت انگیز (ابیانه، کندوان، میمند، سرسیدآقا) زبانزد خاص و عام است. شاید سالیانه چند هزار نفر مسافر از این شهر تاریخی و مناظر تاریخی و طبیعی آن دیدن می کنند. این تعداد مسافر بیشتر در سه ماهه تابستان از این شهر بازدید می کنند، چرا که هوای آن در این فصل معتدل و مرطوب است.

گرچه زیبایی های آن در سه فصل دیگر سال چه بسا بیش از تابستان است. تمامی مسافرانی که علاقمند به استفاده از مناظر طبیعی هستند در سه فصل بهار، پائیز، و زمستان می توانند شاهد مناظری بدیع از طبیعت باشند. آنانکه جویای فضائی آرام، ساکت و خلوت هستند نیز در این سه فصل ماسوله را بسیار مناسب خواهند یافت. تور ماسوله یکی از بهترین تور های طبیعت گردی می باشد که می توانید از اکو تور رزرو نمایید.

ماسوله استان گیلان

پناهگاه حیات وحش امیر گلایه استان گیلان

پناهگاه حیات وحش امیر گلایه با مساحت ۱۲۳۰ هکتار در شمال شهرستان لنگرود در کنار روستای امیرآباد استان گیلان واقع میباشد. این تالاب یکی از ۱۸ تالاب مهم بین المللی موجود در ایران است که علاوه بر اهمیت آن از نظر زیستگاه پرندگان مهاجر دارای مناظر و چشم اندازهای بسیار زیبای طبیعی می باشد که از طریق جاده کیانشهر به چمخاله قابل دیدن است.

پناهگاه حیات وحش امیر گلایه استان گیلان

چشمه چشماگل سه شنبه استان گیلان

این چشمه در روستای طالم سه شنبه از توابع بخش سنگر در ۱۲ کیلومتری جاده رشت _ قزوین واقع شده است. در کنار چشمه، در درمان بیماری های پوستی به ویژه جوش های صورت و بدن استفاده می شود.

چشمه چشماگل سه شنبه استان گیلان

بندر انزلی استان گیلان

قدیمی ترین زمانی که در متون تاریخی از انزلی یاد شده، سال ۸۶۳ هجری قمری است که در آن زمان یک دهکده کوچک بوده است. از اوایل دوره صفویه، این ناحیه مورد توجه انگلیسی ها، روس ها و دولت مرکزی ایران که پایتخت آن قزوین بود، قرار گرفت. انگلیسی ها در تجارت ابریشم گیلان با دایر کردن شرکت تجارتی در مسکو، راه رشت _ بندر انزلی _ بادکوبه به اروپا را رونق بخشیدند و انزلی به عنوان دروازه اروپا معروف شد.

با روی کار آمدن پهلوی اول و توجه وی به بندر انزلی، این بندر بازسازی و اسکله های جدیدی در انزلی و غازیان ساخته شد و اداره بندر و کشتیرانی مجهز گشت. درحال حاضر، بندر انزلی یکی از زیباترین شهر های گیلان و مجهز ترین بندر کرانه های دریای خزر است که سالانه هزاران تن کالا توسط کشتی، از آن خارج و یا به آن وارد می شود.

بندر انزلی یکی از زیبا ترین شهر های گیلان است که ساحل بسیار زیبایی دارد و شما می توانید تور بندر انزلی را از تیم اکو تور رزرو نمایید و از حضور در این سفر بیشترین لذت را ببرید.

بندر انزلی استان گیلان

آستارا استان گیلان

آستارا در شمال غربی استان گیلان بین کوه های پوشیده از جنگل های تالش و ساحل نیلگون دریای خزر قرار دارد. رود مرزی موجود بین ایران و آذربایجان آستارا را به دو قسمت آستارای ایران و آستارای آذربایجان تقسیم نموده است. آستارا از دوران قاجاریه دارای رونق اقتصادی و مرکز رفت و آمد بازرگانان خارجی بوده است به طوری که همزمان با تاسیس مدرسه دارالفنون در تهران، اولین مدرسه در آستارا نیز ساخته شد. مردم آستارا به زبان ترکی آذری صحبت می کنند و درصد بالایی از مردم شهر باسواد هستند. از ویژگی های این شهر بام های سفالین و زیبایی می باشد که جلوه خاصی را به شهر بخشیده است.

آستارا استان گیلان

آبشارهای شهر لوندویل آستارا 

یکی دیگر از جاذبه های توریستی شهر لوندویل استان گیلان وجود چندین آبشار بزرگ و کوچک در ارتفاعات آن است که مهمترین و مرتفع ترین آن آبشار بارزاو یا آبشار لاتون است. این آبشار با ارتفاع بیش از ۱۰۰ متر در منطقه ای بنام لاتون قرار گرفته است این محل از نظر مناظر و مناطق دیدنی و دارای اهمیت فراوان است. امروزه در اطراف آن استراحتگاه متعددی برای رفاه مسافران و توریستان بوجود آمده است همه ساله این مکان مخصوصا خود آبشار و نواحی اطراف آن میزبان صدها و حتی هزاران نفر از توریست های داخلی و خارجی است. فاصله این آبشار از شهر لندویل بطور تقریبی حدود ۱۴ کیلومتر است.

آبشارهای شهر لوندویل آستارا 

چشمه آبگرم و منطقه ییلاقی کوته کومه

این مکان در قسمت کوه پایه و غرب شهر لوندویل در ناحیه جنگلی بسیار زیبایی قرار گرفته است و حدود ۹ کیلومتر از مرکز شهر فاصله دارد، مسیر حرکت آن از مبدا آن شهر تا مقصد آسفالته بوده و به دلیل واقع شدن در حاشیه رودخانه پرآب و زلال با پوشش گیاهی و گل های صحرایی آنقدر زیبا و جذاب است که همه ساله شاهد پذیرایی بسیاری از مسافران از شهرهای تبریز _ اردبیل _ رشت و تالش و نواحی اطراف است. امروزه این مکان با بهره مندی از دوش ها و حوض و سرویس بهداشتی و آبی بسیار مفید و یکی از مراکز مهم توریستی منطقه به شمار می رود.

چشمه آبگرم و منطقه ییلاقی کوته کومه

ساحل زیبای صدف (داداش آباد سیبلی) 

این مکان با تابلوی راهنما در ۳ کیلومتری شهر لوندویل به ۷ کیلومتری شهرستان آستارا استان گیلان قرار دارد. استقرار امکانات و تجهیزات باعث شده سواحل زیبای خزر به طرز جالبی موجب رفاه و تفریح سالم در منطقه باشد به هنگام فصل تابستان توریست ها و مسافران با استفاده از سالم سازی دریا با آرامش کافی به تفرج و تفریح می پردازند. این منطقه به خاطر مجاورت به جنگل و دریا با پوشش سرسبز و دلنشین جاذبه خاصی را برای گردشگران و توریست ها بوجود آورده است.

ساحل زیبای صدف (داداش آباد سیبلی) 

مرداب استیل استان گیلان

مرداب استیل به مساحت حدود ۱۳۸ هکتار دارای درختان توسکا و پرندگان مهاجر در ۴ کیلومتری جاده آستارا _ انزلی استان گیلان قرار دارد.

مرداب استیل استان گیلان

پناهگاه حیات وحش لوندویل استان گیلان

این پناهگاه با مساحت ۹۴۹ هکتار در ۳ کیلومتری جاده آستارا _ تالش قرار داشته و از دو بخش تالابی و جنگلی استان گیلان تشکیل شده است. بخش تالابی آن در کنار دریای خزر، زیستگاه پرندگان مهاجر است و بخش نیم جنگلی آن زیستگاه قرقاول و گونه های مختلف حیات وحش می باشند.

پناهگاه حیات وحش لوندویل استان گیلان

آبگرم علی داشی استان گیلان

آبگرم علی داشی واقع در جاده آستارا _ اردبیل استان گیلان می باشد. و از نظر درمانی بسیار مفید است و یکی از جاذبه های استان گیلان است که افراد زیادی برای بازدید از آن راهی استان گیلان می شوند.

شما می توانید با رزرو تور گیلان گردی از مکان های دیدنی استان گیلان دیدن نمایید و از طبعیت این استان بیشترین لذت را ببرید.

آبگرم علی داشی استان گیلان

ایجاد شده با ♥ توسط تیم اکو تور

 


از من بپرس
از من بپرس!