استان لرستان ایران

استان لرستان ایران

فهرست

استان لرستان ایران

استان لرستان ایران سرزمینی کوهستانی است که به جز تعدادی دره آبرفتی و چند دشت کوچک ، ناحیه هموار ندارد. اشترانکوه با ۴۰۵۰ متر ارتفاع بلندترین نقطه استان لرستان ایران است. پست ترین نقطه آن در جنوبی ترین ناحیه استان لرستان ایران واقع شده و حدود ۵۰۰ متر از سطح دریای آزاد ارتفاع دارد. استان لرستان ایران دارای آب و هوای متنوع است. در زمستان ، هنگامی که در شمال لرستان برف و کولاک و سرمای شدید جریان دارد ، قسمت های جنوبی آن از هوای مطبوع و بارانی برخوردار است.

بررسی های اقلیمی نشان میدهند ، خرم آباد دارای زمستانی معتدل و تابستانی گرم است و بروجرد زمستانی سرد و تابستانی معتدل دارد. الیگودرز نیز زمستانی بسیار سرد و تابستانی معتدل دارد.

از اماکن تاریخی و مذهبی استان لرستان ایران مسجد جامع بروجرد که در زمان مامون عباسی در قرن سوم هجری ساخته شده ، مسجد جامع خرم آباد که در قرن دهم ساخته شده ، مسجد امام خمینی (سلطانی) بروجرد که به دستور فتحعلی شاه روی خرابه های مسجد قدیمی ساخته شده ، غار کوگان در جنوب خرم آباد مربوط به دوره اشکانی ، گورستان چَمِشک خرم آباد عهد اشکانیان ، غار مَرِسمسا که طول حدود ۷۰ متر و عرض آن ۶۰ متر و بلندیش ۳۱۷۰ متر میباشد و تپه های باستانی سِر و سیلان در روستاهای خمه سُفلی و علیای الیگودرز مربوط به قرن پنجم و ششم هجری است را نام برد.

استان لرستان ایران

موقعیت استان لرستان ایران

شهرهای مهم استان لرستان ایران

کوهدشت ، پل دختر ، الیگودرز ، ازنا ، بروجرد ، خرم آباد ، دلفان ، درود ، سلسله.

آثار تاریخی و جاذبه های طبیعی لرستان

پل دختر استان لرستان ایران

این پل از آثار ارزنده معماری پیش از اسلام در استان لرستان ایران است. در لرستان این دومین پلی است که بنام کُرودختر یا پل دختر مشهور است که اولی در منطقه طرهان کوهدشت واقع شده و دومی پل دختر در منطقه جایدر در کنار کوه تخت شیر شهرستان پل دختر بر روی رودخانه کشکان ساخته شده است. اصل بنا به احتمال قریب به یقین مربوط به دوره ساسانی است. جهت پل شرقی غربی و طول آن ۲۷۰ متر می باشد.

پایه های پهن و قطور آنکه از سنگ های پاک تراش ساخته شده اند در داخل رودخانه هنوز پابرجاست. تنها یک طاق از پل موجود است که جاده خرم آباد _ اندیمشک از زیر آن میگذرد بلندای این طاق ۱۸ متر از سطح آسفالت است و نزدیک به ۳۰ متر از آب رودخانه ارتفاع دارد. در خصوص وجه تسمیه پل بعضی آنرا منتسب به آناهیتا میدانند.  بی تردید این پل از اهمیت ویژه ای در ارتباط بین مناطق جنوب با غرب و مرکز و شمال داشته و علاوه بر اتصال استان لرستان ایران و ایلام راه اصلی شاپورخواست به جندی شاپور شهر قدیمی خوزستان به شمار میرفته است.

 

پل دختر استان لرستان

قلعه فلک الافلاک استان لرستان ایران

این بنا بر روی تپه ای باستانی و طبیعی استان لرستان ایران واقع شده است. این اثر ارزشمند دارای ۸ برج ، ۲ حیاط مستطیل شکل ، محیط کلی ۶۰/۲۲۸ متر با ارتفاع بلندترین دیوار تا سطح تپه ۵/۲۲ متر و مساحت کلی آن ۵۳۰۰ متر مربع است. پلان بنا به صورت هشت ضلعی نامنظم است. ورودی آن در جبهه شمالی و در برج جنوب غربی ساخته شده است که عرض آن ۱۰/۲ و ارتفاع آن ۳ متر است در ساخت آن از مصالحی چون خشت ، آجر (قرمز و بزرگ) ، سنگ و ملات استفاده شده است.

از نکات قابل تامل در این بنای سترگ وجود چاه قلعه به عمق ۴۲ متر در حیاط اول و راه زیرزمینی جهت فرار در مواقع اضطراری در حیاط دوم میتوان اشاره نمود. از زمان برپایی بنا در عهد ساسانی تا دوره های متاخر ، الحاقاتی به آن اضافه شده است (به خصوص دوره صفوی و قاجاری) این اثر همان دژ معروف شاپورخواست میباشد که در تواریخ ذکر شده است.

از قرن ششم هجری پس از ساخته شدن شهر جدید خرم آباد این قلعه نیز به نام خرم آباد نامیده شد. احتمالا نام فلک الافلاک در دوره قاجار بر آن اطلاق شده است. از بدو شکل گیری این بنای عظیم و دیدنی تا به حال دارای کاربری های سیاسی ، نظامی ، خزانه سلطنتی ، مقر حکومتی ، پادگان نظامی ، زندان سیاسی داشته است اکنون نیز به عنوان موزه باستان شناسی ، مردم شناسی و آزمایشگاه ، مرمت اشیا و چایخانه سنتی از آن استفاده می شود.

قلعه ی فلک‌الافلاک

 

آبشار آفرینه استان لرستان ایران

این آبشار در کنار جاده بین المللی خرم آباد به اندیمشک در بخش ملاوی استان لرستان ایران قرار دارد که سالانه عده ای را به سوی خود برای بیرون آمدن خستگی بدن از زندگی شهرنشینی جلب می نماید و مکان مناسبی است برای مسافر هایی که از گرمای جنوب وارد استان لرستان ایران می شوند.

آبشار آفرینه

آبشار آب سفید استان لرستان ایران

این آبشار زیبا و دیدنی در منطقه الیگودرز و به فاصله حدود ۵۰ کیلومتری استان لرستان ایران واقع شده است. ارتفاع این آبشار حدود ۶۵ متر و عرض تاج آبشار آن در فصل پرآبی حدود ۸ متر می باشد. این آبشار از دل کوه صخره ای به بیرون سرازیر میشود و سپس در مسافت کوتاهی به یک حوضچه تبدیل می شود. این آبشار در فصل بهار پذیرای گردشگران زیادی است و پوشش جنگلی و گیاهی در اطراف آبشار زیبایی و طراوت خاصی به این منطقه توریستی داده است. مسیر الیگودرز تا آبشار اتومبیل رو می باشد.

آبشار آب سفید استان لرستان ایران

آبشار گریت استان لرستان ایران

این آبشار در روستای گریت استان لرستان ایران بخش پاپی در فاصله ۵۰ کیلومتری شهر خرم آباد به ارتفاع ۱۵ متر و عرض تاج ۱۷ متر قرار دارد و از جمله جاذبه های طبیعی و گردشگری دیدنی استان محسوب می شود. فاصله این آبشار تا بخش پاپی حدود یک ساعت پیاده روی است. در اطراف این آبشار درختان بلوط، زالزالک و مو وجود دارد که زیبایی خاصی به این منطقه بخشیده است.

آبشار گریت لرستان

آبشار بیشه استان لرستان ایران

بدون شک آبشار بیشه یکی از زیباترین و با عظمت ترین آبشارهای ایران است که استان لرستان ایران و در جنوب غربی شهرستان درود و ۱۲۰ کیلومتری خرم آباد قرار گرفته است. این آبشار از ترکیب آبشارهایی درست شده که همگی از فراز کوه و از میان درختان انبوه آن منطقه به زمین و در آخر ، سر از رودخانه سزار در می آورند. این آبشار دارای دو مسیر است که یکی در ایستگاه راه آهن بیشه در شهرستان دورود واقع شده است و دیگری راه ماشین رو است.

آب و هوای مناسب و سرسبزی اطراف آبشار و چشم انداز کوه های اطراف سالیانه پذیرای مهمانان و مسافران زیادی از مناطق مختلف کشور شده و این منطقه دیدنی را به عنوان یکی از مناطق توریستی و گردشگری استان تبدیل نموده است. فاصله این آبشار تا شهرستان دورود که یکی از مسیرهای ارتباطی آن است ۳۵ کیلومتر می باشد. ارتفاع این آبشار از بالا تا وصل شدن به رودخانه ۴۸ متر میباشد.

آبشار بیشه استان لرستان ایران

آبشار وارک استان لرستان ایران

این آبشار در غرب گردنه نوژیان ، در جنوب شرقی خرم آباد قرار دارد و یکی از زیباترین آبشارهای کشور است. فاصله آن تا شهر خرم آباد استان لرستان ایران حدود ۶۰ کیلومتر می باشد. سرچشمه آبشار یک صخره سنگی است و پس از طی حدود ۱۵ متر از صخره دوم فرو ریخته و آبشار دوم را به وجود می آورد. آبشار وارک در نزدیکی آبشار نوژیان قرار دارد.

در فصل کم آبی ارتفاع قسمت اول ۷ متر با عرض حدود ۱۲ متر و قسمت دوم ۱۵ متر با عرض ۵/۵ متر یکی از زیباترین منظره ها را در این منطقه می توان دید. حداکثر ارتفاع آن به ۵۷ متر میرسد و عرضی معادل ۵۰ متر را در بر میگیرد. اطراف این آبشار پوشیده شده است از درختان بلوط ، گلابی ، زالزالک و… .

آبشار وارک استان لرستان ایران

آبشار نوژیان استان لرستان ایران

این آبشار در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر خرم آباد  استان لرستان ایران (بخش پاپی) واقع شده است. آبشار بلند نوژیان یکی از زیبایی های طبیعت لرستان است که هرساله بسیاری از مردم را به سوی خود جلب می کند. آبشار نوژیان با ۹۸ متر طول بلندترین آبشار ایران است و به همین خاطر به این آبشار لقب (آنجل ایران) را داده اند. گردشگاه جنگلی نوژیان بالای کوه تاف قرار دارد. جنگل های بلوط دنیاست، در کوه (تاف) انواع گیاهان دارویی می رویند و طبیعت آبشار زیبای آن شگفت انگیز است.

آبشار نوژیان استان لرستان ایران

غار کلماکره استان لرستان ایران

غار کلماکره یک غار با اهمیت تاریخی در استان لرستان ایران در غرب ایران است. این غار در شهرستان پل دختر واقع شده است. در غار کلماکره آثار زیادی از ایران باستان به دست آمد که اکثرا بطور قاچاق از کشور خارج گردید. کاسه های ماهی بادامی این غار بسیار معروف میباشد. زیتون های بسیار نفیسی از این خزانه ایران باستان به خارج از کشور قاچاق شد. گفته میشود که این خزانه یکی از مهمترین خزائن دولتهای ایران باستان مثل ساسانیان بوده است.

معنی واژه کلماکره به زبان محلی به معنی جایگاه بز (کل کوهی) و انجیر است. این غار زیبا که رازهای زیادی را از دوران مختلف تاریخ منطقه در خود حفظ کرده است، پاییز سال ۱۳۶۸ از سوی یک شکارچی محلی کشف شد. صحنه های رویایی استالاگمیت ها و استالاکتیت های طلایی رنگ غار، حوضچه های پر از آب، دهلیزها و حفره های آن از جلوه های منحصر به فرد این غار شگفت انگیز است که چشم هر بیننده ای را نوازش می دهد. تعدادی از اشیاء کشف شده از این غار هم اینک در موزه ایران باستان در تهران و نیز در موزه قلعه فلک الافلاک در خرم آباد نگهداری می شوند.

غار کلماکره استان لرستان ایران

دریاچه گَهَر  استان لرستان ایران

در دامنه جنوبی اشتران کوه  استان لرستان ایران دو دریاچه شیرین و دائمی بنام گَهَر بالا و گَهَر پایین قرار گرفته اند. علت ایجاد دریاچه بالا را ذوب برفهای اشترانکوه و تجمع آب در پشت سدی که به علت ریزش کوه بوجود آمده است می دانند. به علت فراوانی نسبی آبهای ورودی، سطح آب این دریاچه بالا آمده و ضمن تخریب و ایجاد دره عرضی (تنگ) آب اضافه خود را به دریاچه پائینی (بزرگ) انتقال داده است. طول دریاچه اصلی گَهَر را ۵/۱ کیلومتر و عرض متوسط آنرا ۶۰۰ متر برآورد کرده اند.

دریاچه گَهَر  استان لرستان ایران

تونل برفی استان لرستان ایران

رشته کوه سر به فلک کشیده اشترانکوه با قلل ۱۳ گانه و بلندی ۴۲۵۰ متر در ۵ کیلومتری جنوب شهرستان ازنا قرار گرفته و هرساله پذیرای کوهنوردان، توریست ها و ایرانگردان و در پاره ای موارد گردشگران خارجی می شود. اشترانکوه ازنا، مهد عجایب طبیعی و زادبوم زیباترین جانداران و پرندگان مجموعه ای بی بدیل و بکر از خلقت را به تصویر می کشاند. دیدن تونل برفی ازنا، آرزوی هر گردشگر و یکی از عجایب طبیعی ایران است. تونل برفی در دامنه های سرسبز اشترانکوه در شهرستان ازنا قرار گرفته

تونل برفی استان لرستان ایران

مسیر تونل برفی

برای رفتن به تونل برفی از جاهای ایران ابتداء به شهرستان ازنا و به سمت دهکده گردشگری دره تخت می رویم. دره (ازنادره) یکی از زیباترین دره های اشترانکوه با گیاهان، جانوران، چشمه سارهای و رودهای جاری از برف است که صخره های رعب آور ، بسیار بلند و کاملا عمود در طرفین ما قرار گرفته بحدی که تا نزدیکی ظهر از تابش آفتاب خبری نیست.

در وسط ارتفاعات اشترانکوه به یکباره به لکه برفی عظیم که در واقع یخچالی چند هزار ساله است میرسیم و رودخانه خروشانی که در کنار ما است از آبهای یخچال مذکور سرچشمه گرفته و از دهانه تونل برفی بیرون می آید. منظره ای بسیار زیبا که مانند آن را در هیچ جای ایران نمی توان یافت.

آبهای ناشی از ذوب برفهای بالاتر تونلی به عرض ۱۰ متر و ارتفاع ۳ متر در زیر یخچال ها ایجاد کرده است تونل برفی تا بالای سراشیبی دره امتداد یافته و ۸۰۰ متر طول دارد تا به برفهای بالاتر از خود متصل شود. داخل تونل میشود رفت ولی بر اثر حرکت رود و وزش باد بسیار سرد و نیز احتمال ریزش برف وجود دارد. در بالای تونل اغلب گردشگران در حال سرسره ، عکس برداری و یا برف بازی هستند. برای رفتن به تونل برفی بهار ، تابستان و اوایل پاییز فصل های مناسبی است.

 مسیر تونل برفی لرستان

امامزاده جعفر (بروجرد) استان لرستان ایران

بقعه امامزاده جعفر یکی از قدیمی ترین بناهای تاریخی شهر بروجرد استان لرستان ایران است. کتیبه های موجود در این بنا ، فرد مدفون را جعفر فرزند حضرت امام موسی کاظم (ع) هفتمین امام شیعیان میدانند. اما در برخی کتابها و منابع تاریخی ، جعفر با پنج واسطه ، فرزند امام سجاد (ع) چهارمین امام شیعیان ذکر شده است.

بنای آرامگاه امامزاده جعفر بروجرد از بناهای جالب توجه معماری اسلامی در استان لرستان ایران و غرب ایران است. گنبد هرمی شکل این آرامگاه با بیش از هزار سال قدمت ، در دوره سلجوقیان ساخته شده است و از نمونه های معماری سلجوقی به حساب می آید.

این گونه منحصر به فرد ، بصورت مخروطی بلند و پلکانی با ۱۸ پله ساخته شده است.  نمونه اینگونه گنبدها ، در غرب ایران کمتر دیده میشود اما در مناطق  جنوبی تر (خوزستان) آثار مشابهی مانند آرامگاه دانیال نبی در شوش گسترش بیشتری دارند.

امام زاده جعفر لرستان

بروجرد استان لرستان ایران

این شهرستان دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است و دوره سرما و یخبندان در بعضی سالها پنج ماه و ارتفاع برف گه گاه به ۳۰ تا ۵۰ سانتیمتر میرسد. برفهای سنگین باعث قطع ارتباط شهر و روستاهای اطراف میشود به طوری که انباشته شدن برف در کوچه های محلات قدیمی شهر ، اهالی را مجبور می کند که به حفر تونل های برفی در کوچه ها و گذرگاهها اقدام نمایند و یا در روستاها مردم از پشت بامها با یکدیگر در تماس باشند.

از برجسته ترین شاخصه های این شهر متولد شدن مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی بروجردی میباشد که سالها مردم از فیض این بزرگ مرد بهره های فراوانی برده اند. از آثار خیریه آن مرحوم بنای با عظمت مسجد اعظم قم میباشد که ساخت این بنای باشکوه حدود شش سال به درازا کشید. همچنین این مسجد کتابخانه ای دارد که دارای ۹ هزار جلد کتاب می باشد. از دیگر آثار آن شادروان مدرسه نجف است که بنای آن با بتون مسلح و سه طبقه و دارای ۶۴ حجره می باشد.

شهر بروجرد لرستان

ایجاد شده با ♥ توسط تیم اکو تور

 


از من بپرس
از من بپرس!