استان هرمزگان ایران

استان هرمزگان ایران

فهرست

استان هرمزگان ایران

استان هرمزگان ایران با وسعت ۶۸۴۷۵ کیلومتر مربع در جنوب ایران واقع شده است. استان هرمزگان ایران از شمال و شمال شرقی با استان کرمان، از جنوب با خلیج فارس و دریای عمان از جنوب شرقی با سیستان و بلوچستان و از غرب با استانهای فارس و بوشهر همسایه است. تنگه هرمز، یکی از حساس ترین و حیاتی ترین گذرگاه های آبی عصر حاضر، در قلمرو سیاسی استان هرمزگان ایران قرار دارد. این تنگه هلالی شکل ۱۸۷ کیلومتر طول دارد.

عمق تنگه هرمز به دلیل شیب تند کف آن از قسمت شمال به جنوب متغیراست، به طوری که در نزدیکی جزیره لارک، در حدود سی و شش متر و در ساحل جنوبی نزدیک شبه جزیره مسندام صد و هشتاد متر است. همچنین چهارده جزیره کوچک و بزرگ به نام های ابوموسی، بنی فرور، تنب کوچک و بزرگ، سیری، شتور، فرور، کیش، لاوان، قشم، لارک، هرمز، هندورابی و هنگام در محدوده آبهای ساحلی استان هرمزگان ایران قرار دارند. مرکز استان هرمزگان ایران شهر بندرعباس میباشد.

استان هرمزگان ایران

موقعیت استان هرمزگان ایران

شهرهای این استان عبارتنداز

قشم، کیش، بندر لنگه، ابوموسی، بندر کنگ، بندرعباس، بستک، میناب، جاسک، جزیره هرمز.

مراکز تاریخی و جاذبه های طبیعی استان هرمزگان ایران

عمارت کلاه فرنگی

بنای این عمارت به دوران صفویه تعلق دارد و سابقاَ اداره گمرگ بندرعباس استان هرمزگان ایران در آن قرار داشت. این عمارت در مجاورت اسکله قدیمی بندرعباس در بلوار طالقانی قرار دارد از آنجا که این عمارت از معماری اروپایی آن دوره تاثیر گرفته، مثل تعداد زیادی از عمارات دوره قاجاریه به عمارت کلاه فرنگی معروف شده است.

عمارت کلاه فرنگی

قلعه هرمز استان هرمزگان ایران

در ضلع شمالی جزیره هرمز استان هرمزگان ایران و در ساحل دریا قرار دارد، قلعه هرمز مهمترین قلعه باقی مانده از روزگار تسلط پرتغالی ها بر سواحل و جزایر خلیج فارس است. این قلعه به فرمان «آلفونسو آلبوکرک» دریانورد پرتغالی در سال ۱۵۰۷ میلادی، در محلی موسوم به «مورنا» احداث شد، قلعه به شکل چند ضلعی نامنظم است.

ساختمان آن بسیار محکم است و دیوارهایی به قطر سه و نیم متر با چند برج به ارتفاع دوازده متر دارد. تاسیسات قلعه شامل انبارهای تسلیحات، آب انبار و اتاق هایی با سقف هلالی است. در زمان شاه عباس که به استعمار پرتغالی ها در ایران خاتمه داده شد، این قلعه به دست یکی از سرداران بنام شاه عباس به نام امام قلی خان بدست ایرانی ها آزاد گردید.

قلعه هرمز استان هرمزگان ایران

حمام گله داری استان هرمزگان ایران

تنها حمام تاریخی در بندرعباس، حمام گله داری است که در محله اوزی ها استان هرمزگان ایران قرار دارد. این بنا که احتمالا به دوره صفوی مربوط است در دوره قاجار به وسیله حاج شیخ احمد گله داری به مسجد گله داری وقف شده است. بنای حمام به شکل مستطیل و سقف آن شامل چند گنبد کوچک و بزرگ است.

حمام گله داری استان هرمزگان ایران

پل لاتیدان استان هرمزگان ایران

پس از اخراج پرتغالی ها از ایران رفته رفته از اهمیت بندری جزیره هرمز استان هرمزگان ایران کاسته شده و بندرعباس جای آن را گرفت و مهمترین بندر ارتباطی ایران گردید. پل لاتیدان در مسیر کاروان روی لار_بندر عباس، در جهت گسترش امور بازرگانی احداث شد. این پل در ۵۰ کیلومتری غرب بندرعباس بر روی رودخانه کل (کول) ایجاد شده و یادگار دوره صفوی است.

برخلاف پل های دیگر دوره صفوی که آجری هستند، این پل از سنگ بدون شکل ساخته شده و از طویل ترین پل های ایران است. این پل دارای صد دهانه بوده است که در حال حاضر سی و سه دهانه آن مشهود است که در میان آنها چشمه تاق هایی در دو طبقه تعبیه شده اند. بنای این پل از عالی ترین طرح های پل سازی در ایران قدیم به حساب می آید.

پل لاتیدان استان هرمزگان ایران

معبد هندوها استان هرمزگان ایران

ساختمان این معبد، در سال ۱۳۱۰ هجری قمری، در زمان حکومت محمد حسن خان سعدالملک احداث شده است. اساس ساختمان این معبد عبارت است از یک اتاق چهارگوش میانی که بر روی آن گنبدی قرار گرفته است. سبک معماری این گنبد را مقرنس های پیرامونی آن نه تنها از دیگر گنبد های موجود در سواحل خلیج فارس استان هرمزگان، بلکه از گنبد های سراسر ایران متفاوت می سازد.

طرح این بنا کاملا از معماری معابد هندی متاثر است. این معبد از جمله نشانه های معدود تاریخی بندرعباس است که توجه هر تازه واردی را به خود جلب میکند و امروزه در کنار یکی از خیابان های اصلی شهر بندرعباس قرار گرفته است.

معبد هندوها استان هرمزگان ایران

جزیره کیش استان هرمزگان ایران

این جزیره  استان هرمزگان ایران بیضی شکل با مساحت ۷/۸۹ کیلومتر مربع و با طول ۶/۱۵ و عرض ۷ کیلومتر، در جنوب غربی بندرعباس و در میان آبهای نیلگون خلیج فارس واقع شده است. فاصله دریایی این جزیره تا بندرلنگه پنجاه مایل دریایی است. جزیره کیش از نظر محیط زیست طبیعی، یکی از بکرترین مناطق خلیج فارس است. استعدادهای طبیعی و موقعیت جغرافیایی ویژه آن زمینه بهره برداری جهانگردی و تجاری از آن را در حد قابل توجهی فراهم ساخته است.

زمین در ساحل ماسه ای کیش، از جنس مرجان بوده و در زیر نور خورشید، درخششی نقره فام دارد. پدیده ای که در سطح جهان بی همتاست. کیش دریای آبی رنگ شفاف و روشنی دارد که باعث میشود کف آن از سطح دریا هم پیدا باشد. کارشناسان محیط زیست این خاصیت را به وجود مرجان ها در پیرامون جزیره نسبت میدهند و معتقدند که مرجان ها به صورت طبیعی موجب تصفیه آب و شفافیت و زیبایی سواحل جزیره هستند.

کیش به نسبت وسعت خود دارای یکی از وسیع ترین ساحل هاست و در دنیا کمتر ساحلی را میتوان یافت که در وسعت سواحل کیش قابل استفاده باشد و مسافران بتوانند با آرامش و دور از غوغاهای سواحل معروف در آن به استراحت بپردازند.

جزیره کیش

ماهیگیری در کیش

در ضمن علاقمندان به ماهیگیری میتوانند در سواحل جنوبی و غربی جزیره استان هرمزگان ایران به صید بپردازند. ترکیب اینها با یکدیگر، سواحل کیش را به یکی از جذابترین سواحل جهان تبدیل کرده است. قریب هفتاد نوع ماهی های تزئینی در این آکواریوم وجود دارد که از نظر شکل و رنگ پولک ها و زیبایی ظاهری، کم نظیر و برخی از آنها نیز بسیار کمیاب هستند. علاوه بر این، مرکز پرورش و کشت مروارید کیش یکی از جذاب ترین دیدنی های جزیره است.

اسکله تفریحی جزیره کیش با امکانات مفید و مختصر در بخش جنوبی جزیره از دیگر جاذبه های کیش است. در این اسکله سرگرمی هایی از قبیل گردش در روی آب با قایق کف شیشه ای که از بالای آن میتوان عبور گروهی ماهی ها و زیبایی های دنیای زیر آب را مشاهده کرد، همچنین امکانات ورزش اسکی روی آب برای علاقه مندان فراهم شده است. تفریح غواصی نیز از جمله تفریحات به یادماندنی است که در آب های گرم  خلیج فارس همراه راهنمایان مجرب امکان پذیر است.

در کنار اسکله تفریحی، پیست سواری نیز در پیرامون جزیره احداث شده است. در این مجموعه (اسکله تفریحی) امکان بازدید از هتل بزرگ کیش و ساختمان ساحلی وجود دارد.

ماهیگیری در کیش

درخت سبز کیش

همچنین در اطراف یکی از کهنسال ترین درختان جزیره، مجموعه ای تفریحی و دیدنی ایجاد شده که به مجموعه درخت سبز معروف است و از جمله مراکز زیبا و جذاب جزیره کیش استان هرمزگان ایران میباشد و مسافران بسیاری را به خود جذب می کند. جزیره کیش همچنین معماری خاصی را به نمایش گذاشته است که برای هر تازه واردی جالب و درخور تحسین است.

درخت سبز کیش

معماری کیش

معماری کیش استان هرمزگان ایران دو شکل متمایز دارد: یکی معماری سنتی و دیگری معماری مدرن. معماری سنتی جالب توجه است و مصالح آن غالبا از سنگ های مرجانی موجود در جزیره تشکیل شده است. معماری جدید و مدرن جزیره نیز تقلیدی از معماری بومی و سنتی آن است که نمونه آن در «صفین» دیده میشود. تنها تفاوتی که میان خانه های جدید و قدیم وجود دارد، پراکندگی نسبی و تنوع ارتفاع آنها است. علاوه بر آن، معابر عمومی جدید نیز به نسبت وسیع تر از معابر بخش قدیمی هستند.

وسیله رفت و آمد به کیش، کشتی و هواپیما است که از طریق پرواز از تهران یا شیراز یا بندرعباس صورت میگیرد. از جمله امکانات موجود در این جزیره میتوان به هتل سه طبقه، هتل کیش، کلبه های ویلایی، چهار کاخ از مجموعه کاخ ها، یک رستوران ساحلی همراه با یک سلسله ویلاهای خصوصی و توریستی مدرن و… اشاره کرد. افزون بر این، جزیره کیش دارای امکاناتی از قبیل قایق رانی، شهربازی، بازارها، مراکز عمده خرید و فروش نیز میباشد.

جزیره کیش همچنین اولین بندر آزاد تجاری ایران است که امروزه به طور روزانه هزاران نفر جهت خرید و دیدار از زیبایی های طبیعی این جزیره به سمت کیش عزیمت میکنند.

معماری کیش

پارک های کیش

پارک آبی اوشن، استان هرمزگان ایران پارک ساحلی، پارک پرندگان، پارک آهوان که تعداد زیادی آهو و پرندگان در فضای طبیعی زندگی میکنند و پارک وحش کیش، پارک دلفینها و بازیهای زیبای آنها از جمله دیدنیها در کیش است که مسافران حاضر به چشم پوشی و ندیدن آنها نیستند.

پارک های کیش

نمایشگاه خزندگان

در این نمایشگاه بیش از ۱۰۰ گونه خزنده از خانواده مارسانان به نمایش گذاشته شده است. مارهای عظیم بوا، پیتون آفریقا و آمازون، سوسمار ایگوانه ماداگاسکار، عقرب سیاه امپراتور آفریقا، مار پرنده تایلند، عنکبوت های بزرگ و پرنده خوار برزیلی نمونه هایی از اینگونه خزندگان هستند. علاقمندان به بازدید از نمایشگاه میتوانند به کانون هنر واقع در جنب پارک آهوان مراجعه کنند.

نمایشگاه خزندگان

ورزش های دریایی در کیش

یکی از امتیازات کیش، استان هرمزگان ایران سواحل زیبا و آرام آن است و تقریبا همه نقاط آن در سرتاسر جزیره برای شنا و انواع ورزش های دریایی مساعد است. هم اکنون در کیش علاوه بر امکانات پراکنده در سرتاسر سواحل جزیره، دو مجموعه کامل با انواع تجهیزات و وسایل پیشرفته برای تفریح و ورزش های دریایی در اختیار علاقمندان قرار دارد.

ورزش های دریایی در کیش

ماهیگیری تفریحی در کیش

ماهیگیری در سرتاسر جزیره (به غیر از منطقه اسکله تفریحی) آزاد است و علاقمندان میتوانند با استفاده از وسایل ساده ماهیگیری با قلاب های معمولی که تهیه آنها از فروشگاه های ورزشی کیش امکان پذیر است، ساعاتی را به این تفریح لذت بخش بپردازند.

مسیر ویژه دوچرخه سواری کیش

یکی از طولانی ترین و زیباترین مسیرهای دوچرخه سواری کشور در جزیره کیش استان هرمزگان ایران قرار دارد. سرتاسر این مسیر ۷۵کیلومتری کاملا مستقل از مسیرهای اتومبیل رو بوده و بخش اصلی آن به موازات جاده جهان، حاشیه نوار ساحلی احداث شده است. در ایستگاه های ویژه به علاقمندان دوچرخه کرایه میدهند.

این ایستگاه ها در بخش های مختلف جزیره مانند اسکله تفریحی و جنب بازار مرجان وجود دارد. طبیعت بکر جزیره در بخش های جنوبی و غربی جزیره با چشم اندازهای زیبایی از دریا، سواحل بوستان ها، نخلستانها و پوشش گیاهی در دسترس همگان است. حرکت با دوچرخه در مسیر ویژه، این امکان را به گردشگران میدهد که با سرعت کم و در سکوت استان هرمزگان ایران این چشم اندازهای طبیعی را تماشا کنند.

مسیر ویژه دوچرخه سواری کیش

اسکله تفریحی کیش

اسکله تفریحی مجموعه ای است که امکانات تفریحی از قبیل جت اسکی، قایق های پدالی (با ظرفیت ۴ نفر) قایق های ماهیگیری، قایق های پارویی، سه چرخه های آبی، امکانات غواصی و قایق های کف شیشه ای که گردشگران از آن برای تماشای دنیای شگفت انگیز آبزیان زیبای خلیج فارس استان هرمزگان ایران استفاده میکنند. مجموعه اسکله تفریحی که در مجاورت چند مجموعه تفریحی دیگر قرار گرفته است بسیار مورد استقبال گردشگران و خانواده ها قرار می گیرد.

اسکله تفریحی کیش

شهر باستانی حریره

بقایایی در مرکز ساحل شمالی جزیره قرار دارد، به احتمال بسیار قوی به دوره ساسانیان و اوایل دوره اسلامی برمیگردد. این بقایا در وسعتی بالغ بر سه کیلومتر مربع، بازگوکننده این مطلب است که روزگاری شهرک بزرگ و آباد در این منطقه وجود داشته و جمعیت کثیری را در خود جای می داده است. آنچه امروز از این شهر برجای مانده حجمی از معماری شهری است.

اما کمتر و به ندرت طاق ها و پوشش ها و سقف ها سالم برجای مانده است جز پاره ای موارد که پوشش های طاقی شکل سنگی از گزند تخریب در امان مانده است. بقایای شهر حریره در امتداد ساختمانهای بندرگاه و دفاتر آن، قابل دیدن است. طبق نظر سازمان میراث فرهنگی، شهر حریره هشتصد سال قدمت دارد.

شهر باستانی حریره

کشتی یونانی

کشتی یونانی یکی دیگر از جاذبه های توریستی جزیره کیش و استان هرمزگان ایران است. در یک روز گرم تابستان، چهارم مرداد سال ۱۳۴۵ هجری شمسی، بومیان جزیره کیش کشتی عظیمی را دیدند که در ساحل به گل نشسته است. این کشتی عظیم توسط شرکت و یلیم همیلتون با ۷۰۶۱ تن و ۱۳۶ متر طول در بندر گلاسکو ساخته شده بود. تماشای غروب خورشید در پشت کشتی یونانی فراموش نشدنی است. اکنون بیش از ۴۰سال است که این کشتی در کنار ساحل جزیره کیش یکی از جاذبه های این جزیره بشمار می آید.

کشتی یونانی

درخت لور استان هرمزگان ایران

درختان محلی جزیره، گنجینه های طبیعی، جذاب و زیبا هستند. درخت لور یا انجیر معابد، معروف ترین درخت جزیره در استان هرمزگان ایران است. این نوع درخت در نواحی جنوبی ایران رشد می کند. پوست کهنسال درخت لور و برگها و ریشه هایش که از بدنه اصلی آن آویزان هستند، آن را از سایر انواع درختان متمایز می سازد.

این درختان ریشه هایشان طوری رشد میکند که مانند چتری بر روی زمین سایه می افکند و ممکن است تا چند صد سال عمر کنند. به دلیل وجود ریشه های هوایی هر درخت لور به صورت توده ای از تنه های بهم فشرده درآمده است. این ریشه ها به صورت پایه ها و ستون هایی تاج عظیم چند صد متری درخت (۲۰۰ تا ۳۰۰ مترمربع) را سرپا نگه داشته است و از شکستن ساقه های بلند آن جلوگیری می کند.

کهنسال ترین لور جزیره نزدیک میدان المپیک و مقابل مجموعه زمینهای تنیس قرار دارد. مجموعه دیگری هم از این درختان در روستای کوچک باغو در غرب جزیره قرار دارند که مناظر بدیعی برای علاقمندان هنر عکاسی ایجاد می کنند.

درخت لور استان هرمزگان ایران

روستای باغو استان هرمزگان ایران

باغو از آبادی های قدیمی کیش استان هرمزگان ایران است که در جنوب غربی جزیره قرار دارد در حال حاضر این آبادی جز چند خانوار دامدار، سکنه دیگری ندارد. در بین بومیان، حاصلخیزی این منطقه زبانزد است.  در این منطقه بیشه انبوهی از انواع درختان بومی به چشم میخورد که در آن میان، مجموعه درختان کهنسال لور زیبایی چشمگیری دارد.

به منظور گسترش امکانات تفریحی و توسعه فضای سبز در جزیره و بهره برداری از زیبایی های طبیعی روستای باغو که از خاکی مستعد برخوردار است (پارک دلیران) با وسعت ۶۰ هکتار در این منطقه در استان هرمزگان ایران احداث شده است.

روستای باغو استان هرمزگان ایران

کاریز، یا شهر شگفت انگیز زیرزمینی (جزیره کیش)

بیش از ۲۵۰۰ سال پیش، ساکنان کیش استان هرمزگان ایران قناتی (کانال زیرزمینی آب) ساخته بودند که آب شیرین قابل شرب ساکنان جزیره را تامین میکرد. آب قنات در نهری طبیعی بین دو لایه مرجانی اولیه و ثانویه جزیره جریان پیدا میکرد و آب شرب حاصل، از جنوب شرقی جزیره به دریا جریان پیدا میکرد. اکنون این قنات به یک شهر زیرزمینی شگفت انگیز بدل شده که بیش از ۱۰۰۰۰ متر مربع وسعت دارد.

شهر کاریز در عمق ۱۶ متری زیرزمین در استان هرمزگان ایران قرار دارد. سقف آن هشت متر ارتفاع و بیشتر سقف آن مملو از سنگواره، صدف مرجانهایی است که با نظر کارشناسی ۲۷۰ تا ۵۷۰ میلیون سال قدمت دارد. کارگزاران با تجربه آن زحمت تمام طراحی های آن را کشیده و می کوشند تا در پروژه بازسازی قنات کیش که اکنون کاریز کیش خوانده میشود ضمن حفظ بافت تاریخی آن کاربری های جدیدی از این شهر زیرزمینی بدست آورند.

شهر کاریز کیش

آب انبارهای قدیمی استان هرمزگان ایران

منابع آب آشامیدنی در جزیره کیش استان هرمزگان ایران محدودند، از روزگاران قدیم، ساکنان بومی جزیره از روشهای مختلفی برای تامین کردن آب آشامیدنی شان استفاده میکردند. در سال ۱۳۷۱ دو آب انبار قدیمی که از نظر معماری، بر مبنای آب انبارهای قدیمی یزد طراحی شده بودند، در محل دره پرتغالیها ساخته شدند تا بتوانند آب سطحی که به هرز میرفت را جمع کنند. آبی که در آنجا جمع میشد، برای منظورهای آبیاری مورد استفاده قرار می گرفت.

آب انبارهای قدیمی استان هرمزگان ایران

جزیره قشم استان هرمزگان ایران

جزیره قشم بزرگترین جزیره خلیج فارس استان هرمزگان ایران با وسعتی نزدیک به ۱۴۴۵ کیلومتر مربع و به طول ۱۲۰ کیلومتر در راستای سواحل سرزمین مادر قرار دارد. جنگل های دریایی حراگسترش یافته در ساحل شمالی جزیره از جمله میراث طبیعی و پرارزش ایران برای نسل حاضر و نسل های آینده است.

این محیط طبیعی و زیبا و استثنایی نه تنها در ایران، بلکه برای جهان، از جمله حساس ترین مناطق اکولوژیک و زیست محیطی ناحیه ساحلی به عنوان زیستگاه و مامن پرندگان مهاجر و آبزیانی به شمار میرود که بخشی از سال را در آن می گذرانند. این جزیره از طریق تنگه کلارنس یا خورخوران از سواحل ایرانی جدا شده است. مرتفع ترین منطقه جزیره قشم، کیش کوه با ارتفاع تقریبی ۳۵۰متر از کوه نمک تشکیل شده است و در استان هرمزگان ایران می باشد که به کوه نمکدان نیز معروف است.

جزیره قشم استان هرمزگان ایران

گنبد نمکی نمکدان استان هرمزگان ایران

تنها گنبد نمکی در جزیره قشم استان هرمزگان ایران است که از میان دماغه جنوب، قدیس سلخ و دماغه شمال غربی تاقدیس با سعید و بالا آمده است و در نقشه تقریبا دایره ای شکل و به قطر ۷*۵/۶ کیلومتر است. بام گنبد دارای توپوگرافی نامنظم است و دیواره آن بسیار پرشیب میباشد. در بخش جنوبی گنبد نمکی نمکدان، غارهای نمکی بسیار زیبا و شگفت انگیزی وجود دارد که ارتفاع آن تا ۲۰ متر نیز اندازه گیری شده است.

سقف غار به وسیله قندیل های فراوانی پوشیده شده است که با گذشت زمان در اثر نفوذ آب تغییر شکل میدهند. غارهای نمکی جزیره قشم در نوع خود کم نظیر است، چنانچه نمونه های مشابه آن در سایر نقاط ایران کمیاب است. از میان غارهای نمکی زیبا و عجیب، آب زیرزمینی دائمی نیز جریان دارد که در تمام طول سال جاری است و در دامنه کوه به صورت چشمه نمکی است که منظره بسیار زیبا و دیدنی را ایجاد میکند.

گنبد نمکی نمکدان استان هرمزگان ایران

جنگل های دریایی حرا استان هرمزگان ایران

جنگل های دریایی حرا استان هرمزگان ایران جزو یکی از عجیب ترین عناصر طبیعی خلقت در جهان است. درختانی که در ناحیه جذر و مدی زیست می کنند و از آب شور بهره میگیرند. عجیب تر اینکه گه گاه بخش اعظم آنها به زیر آب شور دریا فرو میرود اما همچنان به حیات خود ادامه میدهند. جزیره زیبای قشم از انبوه ترین و وسیع ترین جنگل های حرا برخوردار است.

از این رو سازمان جهانی یونسکو جنگل های این جزیره را منحصر بفرد لقب داده و نام آنرا در فهرست ذخایر زیست کره جهان به ثبت رسانده است. ذخایر زیست کره مناطقی هستند که نمونه و مشابهی در هیچ جای دیگر دنیا ندارند. به علاوه این جنگلها محل مناسبی برای زمستان گذرانی پرندگان مهاجر به شمار میروند. سالانه بیش از یکصد گونه پرنده آبزی و کنارآبزی در جنگل های حرا دیده میشوند.

در این منطقه اکوتوریستی آب دریا بالا آمده و درختان در آب فرو میروند و از دیده ها پنهان میشوند، و با پایین آمدن آب دریا دشت وسیعی از درختان جنگل حرا در برابر دیدگان آشکار میشود. حرا گیاهی از تیره شاه پسند است، دانه آن روی درخت مادر میروید و نهال تولید میکند، سپس از درخت جدا میشود و داخل مرداب می افتد. جنگل حرا بر دریا و آب شور قرار دارد و این سازش با آب شور و شرایط نامناسب، از حرا یک گیاهی استثنایی ساخته است.

جنگل حرا، جزایر مرجانی، کوه گنبدی نمک، دره ستاره ها، ساحل لاک پشت های عظیم جثه و بام قشم عجایبی در جزیره قشم هستند که بسیاری را از سراسر جهان به عنوان گردشگر به خود جذب می کند.

جنگل های دریایی حرا استان هرمزگان

ایجاد شده با ♥ توسط تیم اکو تور

 


از من بپرس
از من بپرس!