تور کویر لوت

توضیحات اولیه تور

تور کویر لوت یکی از تورهای بسیار مهیج و به یاد ماندنی برای عاشقان کویر گردی می باشد پس اگر شما هم جزء این دسته از مسافران هستید و یا تا به حال تجربه رفتن به کویر لوت را نداشته اید بسیار سفر خوبی می باشد زیرا در این تور بسیاری از جاذبه های گردشگری در این منطقه را که در هیچ کجای دنیا یافت نمی شود را تجربه خواهید کرد و بعد از سفر تنها چیزی که برای شما باقی می ماند یک خاطره فراموش نشدنی و عکس های بسیار زیبا است. پس تا دیر نشده و مشتاق این سفر به یاد ماندنی هستید هر چه سریعتر نسبت به خواندن این مقاله و ثبت نام در تور کویر لوت اقدام کنید.
به دلیل تقاضای بالا برای این تور اولویت با کسانی می باشد که زودتر ثبت نام کرده باشند.

تماس تلفنی
تور کویر لوت
این سفر در یک نگاه
اقامت
1 شب کمپ
تعداد وعده غذایی
2 وعده صبحانه و نهار, 1 وعده شام
محل حرکت
تهران(میدان آرژانتین)
زمان حرکت
بهار - تابستان - پاییز - زمستان
وسیله نقلیه
اتوبوس توریستی(VIP)
مدت کل تور
2/5 روزه
لوازم سفر
کارت شناسایی،کوله پشتی،عینک،داروهای شخصی،کلاه نقابدار،قاشق و چنگال (در صورت حساس بودن)
توضیحات
برای اطلاعات بیشتر با 09381341197 تماس بگیرید
اطلاعات تور

فهرست

تور کویر لوت

تور کویر لوت و اطلاعاتی بسیار مفید درباره این تور کویر نوردی که قبل از سفر حتما باید درباره آن بدانید پس ما ما تا انتهای این مقاله مهیج همراه باشید تا کامل درباره کویر لوت اطلاعات کسب کنید و تور کویر لوت خود را بعد از این مقاله تهیه کنید.

کویر به مناطقی اطلاق می‌شود که سطح آن از شن‌زار پوشیده شده است و بارندگی در آن وجود ندارد. از این رو شرایط آب وهوایی و زمین آن برای رشد گیاه مناسب نمی‌باشد. کشور عزیزمان ایران، در کنار جنگل‌های سرسبز، دریاچه‌ها، آبشارها، کوهستان‌ها و جاذبه‌های طبیعی متنوعی که دارد، کویرهای زیبایی را نیز در خود جای داده است که یکی از آن‌ها کویر لوت است که در مقاله تور کویر لوت به آن پرداخته ایم. کویر لوت با مساحت بیش از ۴۰ هزار کیلومتر مربع،  به عنوان بزرگ‌ترین کویر جهان شناخته شده و با توجه به شگفتی‌ها و جاذبه‌های فوق‌العاده‌ای که دارد، مورد توجه بسیاری از کویردوستان قرار گرفته است. نکته جالبی که در مورد کویرها باید بدانید این است که، کویرها در گذشته‌های دور دریا یا دریاچه بوده‌اند که به مرور زمان در اثر گرمای خورشید، آب آن‌ها تبخیر شده و نمک‌ و املاح معدنی در آن باقی ‌مانده است. کویر لوت نیز در گذشته دریایی با نام تیس بوده است که امروزه تنها شوره‌زاری از آن به جای مانده است. شوره‌زاری که در بین دو گسل نهبندان و نای محصور شده و به عنوان وسیع ترین مناطق کویری دنیا شناخته می‌شود. این کویر از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ به عنوان گرم‌ترین نقطه زمین معرفی شده و در سال ۲۰۰۵ با ۷۰ درجه سانتی‌گراد، این رکورد را شکسته است. بسیاری از زمین‌شناسان و علاقه‎‎مندان به گردشگری، از نقاط مختلف جهان در تور کویر لوت به به این منطقه سفر می‌کنند تا بزرگ‌ترین کویر دنیا و گرم‌ترین نقطه جهان را از نزدیک ببینند. 

 

کویر لوت

موقعیت جغرافیایی تور کویر لوت

بیابان لوت یا همان دشت لوت محدوده‌ای بین دو گسل نهبندان در شرق و نای بند در غرب است و بین استان‌های خراسان جنوبی، سیستان بلوچستان و کرمان قرار دارد. لوت اولین اثر طبیعی ثبت‌شده از مناطق ایران است که در یونسکو به ثبت رسیده است. این بیابان از دو بخش خاص تشکیل شده است؛ یک بخش بیابانی با ماسه و ریگ و بخش کویری. به‌همین دلیل نمی‌توان فقط نام کویر را بر آن نهاد. بیابان لوت بخش اعظمی از کشور ایران را تشکیل می‌دهد و هنوز هم ناگفته‌های بسیاری در مورد آن وجود دارد. این بیابان به‌دلیل عجایب خاص خود، همواره مجموعه‌ای از «ترین»‌ها بوده است. گرم‌ترین نقطه‌ی کره زمین از ویژگی‌هایی بوده که طی سال‌های متمادی به این منطقه تعلق داشته است و همانطور که در نقشه بالا ملاحظه می فرمایید نقشه جغرافیایی این کویر اینگونه است که این نکته بسیار مهمی می باشد که قبل از تور کویر لوت خود بدانید به کدام منطقه پای می گذارید.

جاذبه های گردشگری که در تور کویر لوت می بینید

وقتی نام کویر به میان می‌آید، فکر می‌کنیم با منطقه‌ای پوشیده از شن روبرو هستیم که گرمای خورشید سرتاسر آن را فراگرفته و فضایی خالی از هرگونه زیبایی ایجاد کرده است، اما این‌طور نیست! کویرها نیز مانند دیگر جاذبه‌های طبیعی زیبایی‌های خاص خود را دارند که تا وقتی از آن بازدید نکنید، آن را درک نخواهید کرد. البته کویر لوت کمی جذاب‌تر از دیگر کویرهای ایران می‌باشد و شگفتی‌های بسیاری برای تماشا دارد. از بین جاذبه‌های دیدنی کویر لوت که می‌توانید در تور کویر لوت از آنها دیدن کنید می شود به موارد زیر اشاره کرد.

بازدید از کلوت شهداد در تور کویر لوت

کلوت‌ها، پدیده‌های طبیعی شگفت‌انگیزی هستند که در کویرها و بیابان‌ها بر اثر فرسایش خاک در تلاقی با باد و آب پدید می‌آیند. این بناهای کوچک و بزرگ به حدی زیبا هستند که انگار به دست معماران و طراحان زبردست ساخته شده‌اند. شهداد شهر افسانه‌ای در استان کرمان است که گفته می‌شود بلندترین و زیباترین کلوت‌های دنیا را دارد که می توان در تور کویر لوت به آن سر زد. این کلوت‌ها مانند دیوارهای بلند و کوتاه کلوخی، پشت به پشت هم قرار گرفته و مانند بقایایی از یک شهر زیبا به نظر می‌رسند. بسیاری از گردشگران سالانه برای تماشای کلوت شهداد به کرمان سفر می‌کنند تا این پدیده شگفت‌انگیز را از نزدیک با چشمان خود ببینند.  کلوت‌های شهداد از لحاظ زمین‌شناسی و باستان‌شناسی نیز ارزش بسیار بالایی دارند و در لیست آثار یونسکو به ثبت رسیده‌اند پس در تور کویر لوت حتما به این جاذبه بسیار زیبا سر بزنید و از آن لذت ببرید.

 

بازدید از کلوت شهداد در تور کویر لوت

بازدید از گلدان‌های طبیعی در تور کویر لوت

یکی دیگر از پدیده‌هایی که می‌توان در تور کویر لوت مشاهده کرد، گلدان‌های طبیعی است که به آن نبکا نیز گفته می‌شود. نبکا در اثر فرسایش خاک در تلاقی با باد و آب ایجاد می‌شود و مختص به مکان‌هایی است که درآن گیاه وجود دارد. درخت گز تنها گیاهی است که تحمل شوری و گرمای کویر را دارد و در این منطقه دیده می‌شود. در کویر همیشه باد می‌وزد  و این باد باعث جابجا شدن خاک به بخش‌های دیگر می‌شود. با توجه به این‌که گیاه از آب زیرزمینی برای رشد و حیات خود استفاده می‌کند، خاک‌های اطراف بته مرطوب بوده و با وزش باد بلند نمی‌شوند.  در نتیجه این خاک‌ها در اطراف گیاه باقی‌مانده و به مرور دیواره‌هایی را تشکیل می‌دهند که مانند یک گلدان، گیاه را در بر می‌گیرد. به این پدیده نبکا گفته می‌شود که می توانید در تور کویر لوت از نبکا که در بخش‌هایی از کویر لوت قرار دارد دیدن کنید.

 

بازدید از گلدان‌های طبیعی در تور کویر لوت

بازدید از رود کال‌شور در تور کویر لوت

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، فرسایش خاک در برخورد با آب و باد، کلوت‌ها و نبکاها را ایجاد می‌کنند.  وزش باد در کویر امری بدیهی به نظر می‌رسد، اما وجود آب کمی عجیب است! یکی از شگفتی‌های کویر لوت وجود رودخانه‌های دائمی و فصلی در آن است. رودخانه‌های فصلی اغلب در فصل زمستان و اوایل بهار دارای آب هستند و پس از آن خشک می‌شوند. رود کال‌شور مهم‌ترین رود کویر لوت است که آب آن به دلیل عبور از کویر، اسیدی است و البته دست زدن به آن نیز بسیار خطرناک است که پیشنهاد ما به شما در تور کویر لوت دیدن این رود بسیار عجیب می باشد.

 

بازدید از رود کال‌شور در تور کویر لوت

بازدید از گندم بریان در تور کویر لوت

گندم بریان، بخشی از کویر لوت است که حدود ۴۵۰ کیلومتر مربع از آن را شامل می‌شود. این منطقه گرم‌ترین نقطه کویر و البته کره زمین است که دمای آن در روزهای تابستان به ۷۰ درجه سانتی‌گراد نیز می‌رسد. هیچ موجود زنده، اعم از گیاهان یا جانوران در این منطقه زندگی نمی‌کند و حتی گفته می‌شود هیچ باکتری نیز در این مکان زنده نمی‌ماند. گندم بریان یکی از مناطق صعب‌العبور دنیا می‌باشد که ورود به آن غیرممکن است و مسافران در تور کویر لوت شاید بتوانند به نزدیکی آن بروند که ازجمله «ترین‌های» این منطقه که فقط به گرمای بالای هفتاد درجه و عدم وجود آب و گیاه مربوط نمی‌شود وجود گود لوت است که ناحیه‌ای عمیق و گود است. این نقطه در فلات ایران هم به‌نوعی گودترین قسمت به‌شمار می‌آید. این مسئله یکی از عجایب موجود در بیابان لوت محسوب می‌شود. گرمای گود لوت از سایر بخش‌های این دشت بیشتر است و طبق گزارش‌های موجود دمای آن به بیشتر از ۷۵ درجه‌ی سانتی گراد می‌رسد.

 

بازدید از گندم بریان در تور کویر لوت

بازدید از تنگه رتیل در تور کویر لوت

تنگه رتیل یا اسپایدر کانیون، بزرگ‌ترین تنگه کویر لوت است که در ۱۳۰ کیلومتری شهداد قرار دارد. بسیاری از رودخانه‌های دائمی و فصلی کویر لوت، از جمله رود کال‌شور به این تنگه می‌ریزند و در دل آن آرام می‌گیرند. این مکان به دلیل وجود جانورانی که در آن زندگی‌ می‌کنند به تنگه رتیل نام‌گذاری شده است. این‌جا محل زندگی رتیل‌هایی بسیار خطرناک با سم‌های کشنده است که از میان آن‌ها می‌توان به رتیل خورشیدی و رتیل شتری  اشاره کرد. تنگه رتیل را می‌توان یکی از بکرترین نقاط کویر لوت معرفی کرد که با وجود گردشگران بسیاری که برای بازدید به این مکان می‌آیند، همچنان حالت طبیعی خود را حفظ کرده است که می توانید به این محل اسرار آمیز در تور کویر لوت خود سر بزنید و از دیدن آن لذت ببرید.

 

بازدید از تنگه رتیل در تور کویر لوت

بازدید از کلوت ها در تور کویر لوت

کلوت‌های مستقر در دشت لوت یکی از جالب‌ترین جاذبه‌های ایران در این منطقه به‌شمار می‌آیند. دراصل کلوت‎ها در بخش لوت مرکزی واقع شده‌اند و به اشکالی طبیعی گفته می‌شوند که به‌دلیل یک واکنش یا مکانیسم آب باران و فرسایش در بخش‌های نرم زمین تشکیل شده‌اند. به کلوت‌ها هرم‌های ماسه‌ای هم گفته می‌شود. البته بیابان لوت عمدتاً به سه بخش اصلی تقسیم می‌شود و  بخش‌های شمالی و جنوبی آن کاملا با یکدیگر متفاوت هستند که این اثر را می توانید به وضوح در تور کویر لوت خود ببینید.

 

بازدید از کلوت ها در تور کویر لوت

زندگی حیوانات در کویر لوت

در بخش کویری بیابان لوت زندگی وجود ندارد. اما در دشت کویر گونه‌های جانوری متعددی مشاهده می‌شوند. وجود روباه شنی، گربه شنی، شاهین، شترمار، انواع عقرب‌ها و خرگوش و غیره نشان از وجود حیات در کویر لوت را دارد که در تور کویر لوت حتما شاهد تعدادی از این حیوانات خواهید بود.

 

زندگی حیوانات در کویر لوت

دلایل نام گذاری کویر لوت

در مورد نام‌گذاری این دشت اتفاق نظر وجود ندارد. در برخی از کتب تاریخی از کرمان به نام «لوط» یاد شده که آن هم نامی بوده است که به شهر خیالی کلوت‌ها اطلاق می‌گفته‌اند. می‌توان نتیجه گرفت که در زمان‌های گذشته تمام بیابان لوت کنونی، نام لوت نداشته و تنها  بخشی از منطقه‌ی کلوت‌ها، «لوط» نامیده می‌شده است. در برخی از منابع آمده است که نام لوت برگرفته از نام لوط پیامبر، برادرزاده‌ی ابراهیم نبی است. توصیفی که از سرزمین قوم لوط در تورات و قرآن آمده است بسیار شبیه به بیابان لوت است که پس از نفرین حضرت لوط به سرزمینی خشک و بایر تبدیل شده است. از سویی کلمه‌ی لوت در زبان ترکی به‌معنای برهنه و فاقد هر چیز است.

راه‌های دسترسی به کویر لوت

کویر لوت یکی از زیباترین کویرهای ایران است که به دلیل شگفتی‌های حیرت‌انگیزی که دارد، به عنوان یک کویر اسرارآمیز شناخته شده و مورد توجه بسیاری از کویرگردان داخلی و خارجی و حتی زمین‌شناسان قرار گرفته است. حدود ۷۰ درصد از این کویر وسیع در استان کرمان و ۳۰ درصد باقیمانده آن در استان‌های خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان  واقع شده است. برای دسترسی بهتر و شناخت بیشتر، کویر لوت را به سه بخش کویر لوت شمالی، لوت مرکزی و لوت جنوبی تقسیم کرده‌اند که در این میان، لوت مرکزی از وسعت بیشتری برخوردار است. همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، برخی از بخش‌های کویر لوت، مانند گندم بریان، صعب‌العبور و غیرقابل دسترسی هستند. هرچند افراد ماجراجو از نقاط مختلف دنیا برای کشف اسرار این کویر سعی در فتح آن داشته‌اند و تا پای مرگ نیز پیش رفته‌اند. در مقابل این نقاط اسرارآمیز و شاید کمی ترسناک، جاذبه‌های دیدنی و شگفت‌انگیزی چون منطقه شهداد نیز وجود دارد که با کلوت‌های دیدنی  و نبکاهای تماشایی خود، گردشگران علاقه‌مند را به سمت کویر زیبای لوت سوق می‌دهد.منطقه شهداد معروف‌ترین و جذاب‌ترین بخش کویر لوت است که علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، از لحاظ تاریخی و فرهنگی نیز دارای ارزش بالایی می‌باشد. برای دسترسی به منطقه شهداد می‌توان از هواپیما یا قطار استفاده کرد و تا نزدیکی آن پیش رفت، اما توصیه ما استفاده از ماشین شخصی است. برای رسیدن به این منطقه ابتدا باید وارد جاده کرمان – بم شوید و از آن‌جا جاده سیریچ و سپس  جاده شهداد را در پیش بگیرید. فاصله شهر شهداد تا کلوت‌های کویر، حدود ۴۵ کیلومتر است.

 

مسیر دسترسی به کویر لوت

سخن آخر درباره تور کویر لوت

در این مقاله کویر اسرارآمیز لوت را معرفی کرده و اطلاعاتی در مورد جاذبه‌های طبیعی و راه‌های دسترسی به کویر در اختیارتان قرار دادیم. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که حتما به همراه یک راهنما به این منطقه سفر کنید و هیچ‌گاه به تنهایی وارد کویر عظیم لوت نشوید. هنگام سفر نیز لوازمی چون چادر، غذا، لوازم بهداشتی، کفش مناسب­­، نقشه، قطب‌نما­­، کرم ضدآفتاب و عینک آفتابی را فراموش نکنید. همان‌طور که در بالا نیز اشاره شد، کویر لوت یکی از گرم‌ترین نقاط زمین است. بنابراین، بازدید از این کویر در تابستان چندان عاقلانه به نظر نمی‌رسد. بهتر است فصل بهار، پاییز یا زمستان را برای کویرگردی انتخاب کنید و برای رزرو تور کویر لوت خود نیز می توانید با شرکت خدمات مسافرتی شال و کلاه سفر از قبل هماهنگ کنید تا بهترین برنامه سفر در تور کویر لوت را با بهترین قیمت تهیه کنید و خاطره یک سفر به یاد ماندنی را در تور کویر لوت ما برای همیشه در خاطر خود ثبت کنید و همچنین می توانید برای تور کویر ابوزید آباد و تور کویر مصر نیز با ما همسفر شوید.

رزرو-تور-اینجا-کلیک-کنید

ایجاد شده با  توسط تیم طبیعت گردی لارک

نحوه رزرو تور
برای رزرو این تور ابتدا با دفتر فروش تماس بگیرید و بعد از کسب اطمینان از امکان‌پذیر بودن ثبت‌نام، رزرو خود را از طریق واریز وجه به شماره حساب رسمی دفتر انجام دهید:  

شماره تماس (خط تلفن ویژه):02133200595

شماره همراه (پشتیبانی): 09381341197

برای مشاهده شماره کارت جهت واریز وجه اینجا کلیک کنید.

  ساعات کار دفتر فروش: شنبه تا چهار شنبه 9 صبح الی 18 و روز پنجشنبه از ساعت 9 صبح الی 14  
نحوه رزرو تور

جدیدترین تورها
از من بپرس
از من بپرس!