استان کرمانشاه ایران

استان کرمانشاه ایران

فهرست

استان کرمانشاه ایران

استان کرمانشاه ایران با وسعتی در حدود ۲۴۴۳۴ کیلومتر مربع در میانه ضلع غربی کشور قرار گرفته است. استان کرمانشاه ایران از شمال به استان کردستان، از جنوب به استان های لرستان و ایلام، از شرق به استان همدان و از غرب به کشور عراق محدود شده است. استان کرمانشاه ایران ناحیه ای کوهستانی است که بین فلات ایران و جلگه بین النهرین قرار گرفته و سراسر آنرا قله ها و ارتفاعات سلسله کوه های زاگرس پوشانده اند و در محدوده استان کرمانشاه ایران به صورت مجموعه ای از رشته کوه های موازی پدیدار گشته که دشت های مرتفع کوهستانی در میان آن ها شکل گرفته و بستر گذرگاه های مهم زاگرس را به وجود آورده است.

قدمت سکونت در محدوده استان فعلی کرمانشاه به هزاره قبل از میلاد می رسد در آثار سارگن _ شاه اکد _ که از سال ۲۰۴۸ تا ۲۰۳۰ قبل از میلاد بر جنوب بین النهرین فرمان رانده، از مردم زاگرس به عنوان (آریزان یاغی) یاد شده است. در شهر و اطراف آن نقاط دیدنی و گردشگاه های بسیاری وجود دارد که برخی از مهمترین استان کرمانشاه ایران عبارتنداز : طاق بستان، معبد آناهیتا، سراب نیلوفر، سراب روانسر، سراب صحنه، سراب یاوری، خضر زنده، بیستون،حسینیه (تکیه) معاون الملک) مسجد فیض آباد، غار پرو، غار کاوات، غار قوری قلعه، آثار باستانی سر پل ذهاب، مسجد جامع، مجسمه هرکول، کاخ ساسانی در قصر شیرین و… .

استان زیبای کرمانشاه

موقعیت استان کرمانشاه ایران

شهرهای مهم استان کرمانشاه ایران

قصرشیرین، کنگاور، اسلام آباد غرب، گیلانغرب، روانسر، جوانرود، پاوه، کرمانشاه، دالاهو، سرپل ذهاب.

اگر مطالب استان کرمانشاه ایران برای شما مفید بود به مجله سفر سایت ما سر بزنید و دیگر استان های ما را نیز مطالعه فرمایید. 

آثار تاریخی و طبیعی کرمانشاه

آثار تاریخی طاق بستان  استان کرمانشاه ایران

با توجه به اینکه استان کرمانشاه ایران بسیار قدیمی نیست ولی در اطراف آن آثار تاریخی بسیاری یافت می شود، ناحیه کرمانشاه در گذشته یکی از تفرجگاه های شاهان ساسانی خصوصا خسرو پرویز بوده که در آنجا کاخ زیبایی ساخته است. محوطه تاریخی طاق بستان، در دامنه کوهی به همین نام و در کنار چشمه ای در شمال شرقی حاشیه شهر کرمانشاه قرار دارد. این اثر تاریخی که شامل یک طاق بزرگ و یک طاق کوچک است در دل کوه کنده شده است.

این آثار مربوط به سلطنت خسرو پرویز دوم به سال ۵۹۰ تا ۶۲۷ میلادی می باشد. در این محوطه، آثاری از دوره ساسانی شامل سنگ نگاره اردشیر دوم و دو ایوان سنگی به نام های ایوان کوچک و بزرگ دیده می شود. اهالی محل این محوطه را با نام (طاق و سان) می شناسند، زیرا (سان) در لفظ محلی به معنی سنگ است و (طاق و سان) یعنی طاقی که در سنگ کنده شده است. امروزه نیز در اکثر محافل ایران شناسی، از این مکان با نام (طاق بستان) یاد می شود.

آثار تاریخی طاق بستان  استان کرمانشاه ایران

پارک جنگلی طاق بستان استان کرمانشاه ایران

این پارک در حاشیه شمالی شهر کرمانشاه و در دامنه کوه (پرآو) استان کرمانشاه ایران قرار دارد. عناصر طبیعی چون کوهستان، چشمه، فضای سبز و دریاچه های مصنوعی و وجود نقش برجسته هایی از دوره ساسانی، محیط جذاب و دیدنی ای را در این ناحیه به وجود آورده است. به علت موقعیت طبیعی و آب و هوای معتدل، این منطقه مورد توجه پادشاهان ساسانی قرار گرفته و آنجا را برای تفریح و شکارگاه سلطنتی خود انتخاب کرده بودند. به طوری که در دو طرف ایوان بزرگ طاق بستان، صحنه های شکارگاه ساسانی حجاری شده است. این پارک به علت امکانات تفریحی و آثار تاریخی یکی از پرجاذبه ترین مناطق شهرستان کرمانشاه محسوب می شود.

پارک جنگلی طاق بستان استان کرمانشاه ایران

مجسمه هرکول استان کرمانشاه ایران

در بهمن ماه سال ۱۳۳۷ هنگامی که کارگران شرکت شوسه برای احداث راه جدید همدان به کرمانشاه در دامنه کوه بیستون استان کرمانشاه ایران مشغول خاک برداری و خروج سنگ از پای کوه و تسطیح جاده بودند، در حین کار به مجسمه نسبتا بزرگی برخورد می نمایند که قسمتی از شانه آن از زیر خاک نمایان گردید. هرکول به صورت شخصی نیرومند با موی و ریش مجعد در حال استراحت بر روی پوست شیری نشان می دهد که بر سکویی به طول ۲/۲۰ متر به پهلوی چپ به طور نیم خیز به آرنج تکیه نموده و در دست چپ پیمانه ای دارد که تا نزدیک صورت نگه داشته است.

سر مجسمه که در قدیم از بدن آن جدا شده بود قبل از خاک برداری توسط سرپرست راه شوسه پیدا شد. طول مجسمه ۱/۴۷ متر که به طور برجسته از سنگ کوه تراشیده شده و از طرف پشت به کوه متصل است. در عقب مجسمه نقوش و کتیبه ای به زبان یونانی قدیم بر روی سنگ نقش شده است نقوش آن شامل درخت زیتونی است که از شاخه آن کماندان و تیردانی آویزان شده است.

در کنار این درخت گرز مخروطی شکل گره داری حجاری شده که برجستگی آن نسبت به سایر نقوش بیشتر است. در زیر تنه هرکول نقش شیری دیده می شود که در ازای آن از سر تا دم ۲۰۰ سانتیمتر و بلندی دم آن ۱۱۴ سانتیمتر است.

مجسمه هرکول استان کرمانشاه ایران

بیستون استان کرمانشاه ایران

در ۳۰ کیلومتری شرق شهر کرمانشاه بر سر راه همدان کرمانشاه استان کرمانشاه ایران قرار دارد. این دشت دارای ۱۳۲۰ متر ارتفاع از سطح دریا می باشد طوریکه وضعیت استثنایی کوه موجب شده تا عده ای آنرا دروازه زاگرس نامند محوطه بیستون در محدوده ای به طول ۵ کیلومتر و عرض ۳ کیلومتر قرار دارد. ایرانیان باستان بیستون را به خاطر جایگاه خاصش بغستان (جایگاه خدایان) می نامیدند.

در متون تاریخی بیستون در دوره های مختلف به نام های بغستان، بگستان، بهستون، بهستان، بیستون آمده است. بیستون به علت شرایط خاص جغرافیایی از آغاز زندگی بشر تا دوران معاصر مورد توجه انسان ها قرار گرفته و از هر دوره آثاری در آن دیده می شود. ۲۸ اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

بیستون استان کرمانشاه ایران

منطقه ریجاب و بان زرده استان کرمانشاه ایران

یکی از مناطق زیبای استان کرمانشاه ایران منطقه ریجاب و بان زرده است که در ۱۲۰ کیلومتری شمال غربی شهرستان کرمانشاه  استان کرمانشاه ایران قرار دارد. اطراف این منطقه به وسیله کوه های سر به فلک کشیده (دالاهو) محصور شده است. این کوه ها دارای قللی برفگیر است و دامنه های آن از جنگل پوشیده شده است.

رودخانه زیبای (سراب ریجاب) سرچشمه رودخانه الوند در این منطقه جریان دارد. دره های این منطقه به وسیله درختان انجیر و گردو پوشیده شده است. وجود آثار تاریخی مانند قلعه یزدگرد و زیارت گاه های بابا یادگار و ابودجانه بر زیبایی این منطقه افزوده است.

منطقه ریجاب و بان زرده استان کرمانشاه ایران

قلعه یزدگرد استان کرمانشاه ایران

مجموعه بناهای یادمانی قلعه یزدگرد در ۱۸ کیلومتری سه راهی ریجاب به سرپل ذهاب استان کرمانشاه ایران قرار دارد. این مجموعه با وسعت تقریبی چهل کیلومتر مربع از سمت شمال غرب با پرتگاه تندی به جلگه ذهاب و از طرف شمال و شرق به صخره های پلکانی دالاهو محدود می شود. بنای یزدگرد در یکی از بلندترین ارتفاعات قرار دارد. اطراف این قلعه را حصاری با برج های نیم دایره ای شکل احاطه کرده است. قطر این برج ها بین دو تا شش متر است و با فاصله شش تا شانزده متر از یکدیگر قرار گرفته اند.

قلعه یزدگرد استان کرمانشاه ایران

غار قوری قلعه استان کرمانشاه ایران

غار قوری قلعه بزرگترین غار آبی آسیا می باشد. این غار در نزدیکی شهر پاوه استان کرمانشاه ایران قرار دارد. قدمت آن به ۶۵ میلیون سال می رسد و تنها ۳۰ سال از شناسایی آن می گذرد و به عنوان یکی از هفت اثر طبیعی ملی ایران، به ثبت رسیده است. در سال ۱۳۵۵ هجری شمسی یک گروه از غارشناسان انگلیسی و در سال ۱۳۵۶ و نیز گروه دیگری از غارنوردان فرانسوی موفق به کشف کامل این اثر شدند.

عمق حوضچه های این غار به ۱۴ متر می رسد همچنین دمای داخل غار ۷ تا ۱۱ درجه است و در تمام فصول سال ثابت است. این اثر طبیعی دارای تالارهای زیبا در ۱۴۰۰ متری و ۵۰۰ متری به نام های تالار ریم، تالار کوهان شتر، تالار مسیح برزخ، تالار بلور و تالار عروس می باشد.

در ۲۷۰۰ متری غار ۴ آبشار به ارتفاع ۱۰ الی ۱۲ متر وجود دارد. علت نامگذاری این غار به قوری این است که در اطراف این غار آبادیی قرار دارد که در ایام قدیم اطراف این آبادی را قلعه های مختلفی در برگرفته که شکل یکی از این قلعه ها شبیه قوری بوده است.

غار قوری قلعه استان کرمانشاه ایران

غار دو اشکفت استان کرمانشاه ایران

یکی از کهن ترین سکونتگاه های بشر در منطقه کرمانشاه غار دو اشکفت در نزدیکی طاق بستان است استان کرمانشاه ایران. این مکان باستانی شامل دو غار مجاور هم در دامنه جنوبی کوه (میوله) در ارتفاع حدود سیصد متری از دشت و مشرف بر پارک کوهستان قرار دارد.

غار دو اشکفت استان کرمانشاه ایران

سراب نیلوفر استان کرمانشاه ایران

این سراب در ۱۴ کیلومتری شمال غربی شهر کرمانشاه در ابتدای منطقه سنجابی و در دامنه کوه کماجار استان کرمانشاه ایران واقع شده است. این سراب به صورت استخر وسیعی است که مملو از گل های نیلوفر است که در فصول گرم سال غنچه ها و برگ های آن سر از آب برآورده و سطح وسیعی از سراب را می پوشاند. این سراب ظرفیت بهره دهی آب فراوان دارد و برای پرورش ماهی نیز مناسب است. در سالهای اخیر جهت رفاه بازدید کنندگان در اطراف این سراب تاسیسات و پارکی احداث شده است.

سراب نیلوفر استان کرمانشاه ایران

سراب بیستون استان کرمانشاه ایران

این سراب در ۳۰ کیلومتری شمال شرقی شهر کرمانشاه و در دامنه کوه بیستون استان کرمانشاه ایران واقع شده است. این سراب مزارع بیستون و بلوردی را آبیاری می کند.

سراب بیستون استان کرمانشاه ایران

رودخانه قره سو استان کرمانشاه ایران

سرچشمه اصلی این رودخانه سراب روانسر واقع در ۵۰ کیلومتری شمال غرب استان کرمانشاه ایران می باشد. این رودخانه با مسیر پر پیچ و خم در سطح دشت جریان دارد و در نزدیکی روسای قزانچی رودخانه مرگ به آن متصل می شود. این رودخانه گاماسیاب می پیوندد. در بسیاری از نقاط حاشیه این رودخانه گیاهان مختلفی رشد کرده که به زیبایی آن جلوه خاصی داده است.

رودخانه قره سو استان کرمانشاه ایران

سراب هرسین استان کرمانشاه ایران

در داخل شهر هرسین استان کرمانشاه ایران و در دامنه کوه شیرز سراب بسیار زیبایی وجود دارد که اراضی کشاورزی هرسین را مشروب می کند، سراسر این سراب پوشیده از درختان جنگلی است. عناصر طبیعی چون چشمه، کوهستان،  فضای سبز و آثار تاریخی، زیبایی مضاعفی به طبیعت بکر آن داده است.

سراب هرسین استان کرمانشاه ایران

تالاب هشیلان استان کرمانشاه ایران

این تالاب در مسیر جاده کرمانشاه _ روانسر در ۲۶ کیلومتری شمال غربی استان کرمانشاه ایران و در دهستان الهیارخانی قرار دارد. تالاب هشیلان به مساحت تقریبی ۴۵۰ هکتار که در گستره دشتی و اراضی پست دامنه کوه های خورین و ویس قرار دارد. آب تالاب در بالادست به صورت سراب و چشمه های جوشان می باشد و در پهنه تالاب به صورت کانال های بزرگ و کوچک پخش شده است.

پوشش گیاهی سطح تالاب علفی است که به صورت گیاهان آبزی در داخل آب رشد کرده است، در این تالاب حدود ۱۱۰ جزیره کوچک و بزرگ با مساحت تقریبی از ۱۰۰ متر مربع تا حدود یک هکتار شکل گرفته است. این تالاب مامن و ماوای مناسبی برای زمستان گذرانی تعداد زیادی از پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی به شمار می رود. هرساله گروه های پرندگان مذکور توجه علاقمندان به طبیعت را به خود معطوف می دارد.

تالاب هشیلان استان کرمانشاه ایران

معبد آناهیتا استان کرمانشاه ایران

کنگاور که یکی از شهرهای استان کرمانشاه ایران می باشد بواسطه وجود آثار باستانی نظیر معبد آناهیتا از شهرهای تاریخی ایران محسوب می گردد. این شهر تا زمان ساسانیان آباد و پس از غلبه اعراب بر ایران خراب شده و اکنون آثار قلعه خرابه سنگی (معبد آناهیتا) بر روی تپه گچ کن باقی مانده است. کنگاور در میانه راه امروزی همدان کرمانشاه و بر سر راه تاریخی هگمتانه تیسفون قرار گرفته است.

این بنا با ۴/۶ هکتار وسعت، بر پشته صخره ای و مشرف به دشت کنگاور ساخته شده است.  آناهیتا فرشته و نگهبان آب و فراوانی و زیبایی و باروری در نزد ایرانیان دارای مقام بلند و ارجمندی بوده است.  این بنا دارای ۲۲۰ متر درازا و ۲۱۰ متر پهنا و بر فراز این اثر تاریخی ردیفی از ستون های سنگی برپا بوده که بلندای هر ستون ۵۴ متر است.

ورودی بنا به وسیله پلکان در دوطرفه در جبهه معدن سنگ چهل مران در ۲ کیلومتری باختر این بنا قرار دارد و اکنون سنگ های نیمه تراش میان ستون و سنگ های نما در سطوح معدن از همان زمان باقی مانده است. قدمت این بنا را به دوره اشکانی و ساسانی نسبت داده، نشانه ها و واژه های دوره ساسانی بر روی سنگ ها حک گردیده است.

معبد آناهیتا استان کرمانشاه ایران

ایجاد شده با ♥ توسط تیم اکو تور

 


از من بپرس
از من بپرس!